Bilhistorisk Tidsskrift 122/1995 side 37 |
|
En af de største motorbegivenheder dengang var Lufthavnsløbet i september 1949. Fra udlandet deltog Grand Prix racere som Maserati og E.R.A., der var specialracere fra de andre nordiske lande og for første gang kunne man ved selvsyn opleve en af de meget omtalte amerikanske Midgets. Der havde tidligere været fire af dem til opvisninger i England. I Kastrup kørte svenskeren O1le |
Bergström sin U.S. Midget overbevisende, skønt den tydeligt var lavet til en helt anden type bane, sandsynligvis en lille rundbane med træbelægning. En punktering satte ham til sidst ud af spillet. Det mest mindeværdige syn var nok briten David Murrav (der var besynderligt nok to af samme navn, den anden kørte Bristol) i en gammel E.R.A. halvanden liters med kompressor, digtet |
over Rilegs fine motor Han vandt også
da også dagens smukkeste stil
racerklassen med svenskeren Waldemar Stener i Maserati som nummer to.
Stener havde magt over det, et par år senere kørte han Ferrari. |