Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  37

      
 

 

 
 

 En af de største motorbegivenheder dengang var Lufthavnsløbet i september 1949. Fra udlandet deltog Grand Prix racere som Maserati og E.R.A., der var specialracere fra de andre nordiske lande og for første gang kunne man ved selvsyn opleve en af de meget omtalte amerikanske Midgets. Der havde tidligere været fire af dem til opvisninger i England. I Kastrup kørte svenskeren O1le

 

Bergström sin U.S. Midget overbevisende, skønt den tydeligt var lavet til en helt anden type bane, sandsynligvis en lille rundbane med træbelægning. En punktering satte ham til sidst ud af spillet. Det mest mindeværdige syn var nok briten David Murrav (der var besynderligt nok to af samme navn, den anden kørte Bristol) i en gammel E.R.A. halvanden liters med kompressor, digtet

 

over Rilegs fine motor Han vandt også da også dagens smukkeste stil racerklassen med svenskeren Waldemar Stener i Maserati som nummer to. Stener havde magt over det, et par år senere kørte han Ferrari.

   Med kort mellemrum var der derpå to store stævner på Amager Travbane hvor tildels de samme vogne som i lufthavnen deltog.