Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  25

      
 

 Politiet i Århus fik i 1923 en 19 hk Stoewer udrykningsvogn her fotograferet som ny, og der er ingen tvivl om hvem der har lavet karrosseriet: V. Frandsen. Brandvæsenet i Århus havde en tilsvarende åben Stoewer. I Politihistorisk Selskabs årsskrift 1991 har Franz Horvath skrevet om „Da Århus Politi blev motoriseret", og vi citerer i uddrag: - Ved Første Verdenskrigs udbrud mistede Århus politi muligheden for at leje heste til patruljering (der havde blandt andet været krav om patruljering i skovene på grund af uterlighedsforhold over for mindreårige). Derfor ansøgte politimesteren i 1915 byrådet om lov til at bruge 2.100 kroner af de penge som skulle have været til hestehold, for at købe to motorcykler. Byrådet udsatte beslutningen, politiet anførte ny argumenter, blandt andet at under en anholdelse ville en motorcykel i modsætning til en hest forholde sig roligt. Det endte med at bevillingen blev givet, og dagbladet Demokraten udtrykte forhåbningen om at politiet ville overholde kørehastigheden: På landevej 30 km/t, i byer det halve og i stærkt befærdede gader kun km/t. Hos sin sædvanlige cykelhandler og -reparatør,

 

 Emil Andersen, købte Århus politi så en fabriksny BSA på afbetaling, og muligvis en brugt maskine, det har ikke kunnet opklares. BSA'en blev indregistreret under X2. Afpatruljeringen af skovene omkring Arhus måtte i 1918 afbrydes af mangel på benzin, efter krigen blev den genoptaget, men i 1921 mærkeligt nok igen afbrudt. I stedet patruljerede betjente på cykel med tjenestehunde. BSA'en beholdt Århus politi til 1935, hvad den blev brugt til mellem 1921 og 35 har Horvath ikke kunnet opklare.

 

Men i 1923 fik Århuspoliti endnu et motorkøretøj, den nævnte mørkegrønne Stoewer, kaldet politiets ambulance automobil - der fik samme indregistrerings nummer som motorcyklen, X 2. Også den blev leveret af Emil Andersen. På billedet har vognen en hvid, trecifret nummerplade, det er et prøvenummer.

I 1924 fotograferede Hjortstrøm Nimbus, Renault, Triangel udrykningsvognene K 8906 og 301 og den lille FIAT501 skolevogn.