Bilhistorisk Tidsskrift 124/1996 side 30 |
|
I 1929 anskaffede Københavns politi en åben Graham-Paige, K 8909, som specielt blev anvendt til fartkontrol. Den blev brugt til udgangen af 1934. Graham-Paige havde 6- og 8-cylindrede modeller på programmet det år, med fra 62 til 120 hk. Læg mærke til den særprægede vulst på karrosseriets side, det er ikke standard, og vort velbegrundede gæt er at vognen var intet mindre end en Le Baron Special Phaeton, og dermed på et af de kraftigste chassiser I importøren A/ S Unions protokol får vi bekræftet at |
den Graham-Paige med stelnummer 556801 og motornummer 513192, som ankom med fragtskibet Commercial Trader25/6 1929 og i henhold til ordre nummer3078 blev leveret til Københavns politi 21/7 1929, varen model 827, og det vil sige 8-cylindret på næstlængste akselafstand. Om karrosseriet står desværre kun `Touring'. |
I 1929 omfattede Københavns politis vognpark i følge Hjortstrøm 3 motorcykler, hvoraf en Nimbus ses på fløjen, 8 personbiler, 2 åbne udrykningsvogne, 1 lukket udrykningsvogn og 4 lukkede stationsvogne. Efter Nimbus'en er det fra venstre to FIAT 501, en FIAT505, Buick, Graham-Paige, Triangel udrykningsvogn, Renault, Ford A,, Chevrolet, Packard og 6 lukkede Triangel stations- og udrykningsvogne. Der er altså faktisk 9 personbiler, en åben Triangel for lidt og en lukket for meget. Forklaring savnes. |