Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  32

      
 

Københavns politi fik sin første ny udrykningsvogn i mange år i 1931, en Reo, K8910, som blev sat i drift 22/8. Bemærk at førersædet var beskyttet mod stenkast af gitter, hvorimod mandskabet på bænkene bagved var ubeskyttet.
   „Jydsk Motor" oplyste i september 1931 at Reo'en var bygget på 'et af de hurtiggående Reo-Chassis'er, og indrettet til ikke mindre end 22 Mand, hensigtsmæssigt anbragt på Tværsæder, saaledes at meget hurtig Ind- og Udstigning kan finde Sted.' Bladet

 

 kunne endvidere fortælle at vognen havde radio, så den kunne dirigeres fra hovedstationen og afgive meddelelser den anden vej. Ved prøvekørsel med fuld belastning havde den været oppe på 90 km/t, men selv med disse enorme hastigheder var den på grund af sine overstørrelses, hydrauliske bremser fuldstændig sikker. Både DSB og sporvejene kørte i godt vejr om sommeren til Dyrehaven nord for Købenbavn med vogne med åbne sidere og kæder for bænkerækkerne, Skovvogne kaldet, og på grund af ligheden

 

fik Reo'en samme benævnelse. Den blev hængende ved politiets store mandskabsvogne også da de ikke mere havde åbne sider
    Hvad årsagen så har været foretrak politiet alligevel CMC, da der skulle anskaffes flere udrykningsvogne, så det blev ved denne ene Reo. I 1943 blev den som den første udrykningsvogn forsynet med gasdrift, men vel at mærke metangas på flaske, ikke brændegenerator.
   De kraftige, lodrette ribber i kølermaskeringen tidsfæster bilen som en tidlig 1931-model. REO er forbogstaverne i R.E. Olds' navn og mærket eksisterede fra 1904 til 67, da det blev slået sammen med Diamond T Fremstillingen af de markante Reo personbiler var ophørt i 1936 Reo var også et ganske betydningsfuldt lastbilmærke, som i 1931 havde motorer af eget fabrikat i alle modeller på nær den mindste. Fra nogenlunde samme tidspunkt var de store gule og brune Strandvejsbusser mellem Klampenborg og Helsingør, som mange endnu husker. Efter Anden Verdenskrig kom hertil nogle meget smarte lastbiler og en særpræget, toglignende bustype, anvendt af DSB.