Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  33

      
 

I 1932 bragte Kongelig Dansk Automobil Klubs medlemsblad „AUTO" dette billede af politiets ny GMC udrykningsvogne og skrev blandt andet:
   Der er næppe mange Omraader, hvor man byder en Bil større Paavirkning end netop her. Med fuld Belastning farer Bilen i susende Fart gennem Gaderne, og selv om Udrykningsvognen har ubetinget Forkørselsret hører bratte Opbremsninger til Dagens Orden, og det er derfor ganske naturligt, at Københavns Politi har

 

set sig godt for, før det bestemte sig til, hvilket Mærke det vilde anvende.'
   AUTO skrev videre at Københavns Politi året før havde fået leveret sin første GMC af F Bülow & Co. ved salgschef C.F. Paludan-Müller, og den havde i trekvart års prøvetid vist sig så velegnet, at man besluttede at anskaffe fem til Chassiset var af type T 26 B/d med 3.58 m akselafstand og 2.500 kg nyttelast, hvilket gjorde at vognen kunne indrettes til at medføre 22 personer 6-cylindret, topventiler Buick Standard motor på 75 hk. 

 

Politiet fik vognene indrettet med 14 indenbords pladser og lige så mange på perron og trinbrædder. Gitter for køler, og fører splint-og skudsikkert glas i frontruden, tasker til håndskydevåben.
   De seks vogne var indregistreret under omtrent fortløbende numre: K 8901, 8903, 8904, 8905, 8906 og 8908
   En af de seks GMC stationsvogne, K 8906, blev 15/51940 så stærkt beskadiget ved en påkørsel at reparation skønnedes økonomisk uforsvarligt, så den blev udskiftet.