|
I 1932 bragte Kongelig Dansk Automobil
Klubs medlemsblad „AUTO" dette billede af politiets ny GMC
udrykningsvogne og skrev blandt andet:
Der er næppe mange Omraader,
hvor man byder en Bil større Paavirkning end netop her. Med fuld
Belastning farer Bilen i susende Fart gennem Gaderne, og selv om
Udrykningsvognen har ubetinget Forkørselsret hører bratte Opbremsninger
til Dagens Orden, og det er derfor ganske naturligt, at Københavns Politi
har |
|
set sig godt for, før det bestemte sig
til, hvilket Mærke det vilde anvende.'
AUTO skrev videre at Københavns
Politi året før havde fået leveret sin første GMC af F Bülow &
Co. ved salgschef C.F. Paludan-Müller, og den havde i trekvart års
prøvetid vist sig så velegnet, at man besluttede at anskaffe fem til
Chassiset var af type T 26 B/d med 3.58 m akselafstand og 2.500 kg
nyttelast, hvilket gjorde at vognen kunne indrettes til at medføre 22
personer 6-cylindret, topventiler Buick Standard motor på 75 hk. |
|
Politiet fik vognene indrettet med 14
indenbords pladser og lige så mange på perron og trinbrædder. Gitter
for køler, og fører splint-og skudsikkert glas i frontruden, tasker til
håndskydevåben.
De seks vogne var indregistreret
under omtrent fortløbende numre: K 8901, 8903, 8904, 8905, 8906 og 8908
En af de seks GMC stationsvogne,
K 8906, blev 15/51940 så stærkt beskadiget ved en påkørsel at
reparation skønnedes økonomisk uforsvarligt, så den blev udskiftet. |
|