Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  37

      
 

Det danske færdselspoliti oprettedes i 1926 Det blev underlagt chefen for Statspolitiet (senere rigspolitichefen) og var delvis bemandet med honorarlønnede folk med teknisk indsigt, det var nemlig fire politifolk og fire civilingeniører (som havde været 14 dage på politiskole). Der var så en af hver slags med hver patrulje, der kørte over hele landet og som regel varede 25 døgn. Daglig leder var den senere så kendte kriminalpolitimand og chef for rejseholdet Otto Himmelstrup. Vognparken var ved oprettelsen fire åbne Chevrolet-vogne. Der kom også lette Ford-vogne, men de to typer havde svært ved at forfølge og indhente hurtige vogne og frembød i det hele taget under forsøg på hurtig kørselen fare for personellet. Vognene havde fra starten ingen speciel udrustning, og det var på eget initiativ at nogle af førerne anskaffede sig et stopur. Da det ude i landet trods vognenes og mandskabets civile udseende kunne virke påfaldende at nummerpladerne var med K, havde vognene som rege1 3-4 sæt nummerplader med. Fra 1932 blev vognparken gradvist skiftet ud til udelukkende at omfatte topersoners, åbne, 8-cylindrede

 

Buick'er. I 1938 var der 10 Buick'er på billedet fra venstre A 9253 fra 31, X 9087 fra 34, af 1938-modeller K 1676, K 1758, K 2681, M 60 73 og K 4249, en 37-model med det meget afvigende nummer K 11193 og K 6255 og K 9160 fra 36. Som man ser var nogle af numrene provinsplader. Der blev også anskaffet to Buick'er i 39, og desuden færdselspolitiets første motorcykler. Samme år fik det kørende materiel radioanlæg. Som så mange andre af politiets biler var de leveret af F Bülow & Co. Seks af de nævnte Buick'er kan vi finde i Bülows protokol, plus en til. 15/4 1932 blev leveret to Sports Roadstere af forrige års model, den ene en rød Series 64, dvs 77 hk, indregistreret under K 3226. Den anden en sort Series 94, 104 hk, indregistrering ikke noteret. 28/5 1934 leveres tre Series 56C Convertible Coupé'er, 88 hk og med hver sin farve læderindtræk: gråt, blåt og rødt, og indregistreret under K 8261, K 7983 og K 8652. Endelig nævnes som leveret 15/6 1936 en enkelt Series 66C Convertible Coupé, 120 hk, med Forest Green læderindtræk. Indregistreret under K 9160, det eneste nummer man genkender på fotografiet.

 

Hensigten var som sagt at bilerne skulle se civile ud, og de skiftede numrene ud for ikke at blive genkendt. Samtlige Buick'er var med fabriks-karrosserier selvom det ikke var ualmindeligt i de år at amerikanske, og især åbne, vogne fik danske karrosserier
   Mandskabet havde også uniformskasketten gemt af vejen og udrykningslygterne var kun grønne når de blev tændt. Vognene var forsynet med udstyr som svære donkrafte og vognvægte til kontrol af den tids største lastbiler, stopure og fx, som noget kuriøst, havde de baklygter, der automatisk tændte ved bakning, og som viste sig at være en stor fordel ved hurtige vendemanøvrer i mørke. Læs mere om Stats/Rigspolitiets Færdselspatruljer i BhT 78/1984. Desuden i et trykt skrift fra Rigspolitichefen, dateret juni 1939, og først og fremmest i „Tidsskrift for Dansk Politi" for 15• juni 1976, hvor der var en særdeles fyldig artikel i anledning af Rigspolitichefens Færdselspolitis 50 års jubilæum.