Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  40

      
 

Ernst Jørgensen, Tåstrup (Nørrebros) Karrosserifabrik, byggede en stor mandskabsbus til Københavns politi over et chassis af den type, amerikanerne kalder C.O.E., dvs cab-overengine. Tilsyneladende var forholdene nu så fredelige at der kunne være store sideruder, men ser man nøjere efter er der beslag ved alle vinduer til fastgøring af gitre. På billedet har 

 

K 8921 fået lygterne afdækket efter mørklægningens regler
   Deres Ærbødige husker ærligt talt vognen som en Chevrolet, eventuelt GMC, men kølergitret passer ikke på nogen af delene, og på det ene fotografi ser man tydeligt et stort T midt i køleremblemet. Var det en Diamond  T

 

Til højre øverst: Stort set fik politiet benzin nok under Anden Verdenskrig indtil september 44 til at holde sig kørende. Men der var undtagelser, som denne Büssing-NAG 500 36 personers delingsbus, der må slæbe på en gasgenerator.  Læg mærke til tilmuringen af Politigårdens facade.
   Derunder en Dodge BLD 1950 transportvogn fra Station 1 i Nyropsgade og en Chevrolet ca. 1950 med karrosseri fra Ernst Jørgensen.




Odense politi brugte mest sin transportvogn på Ford V8 model 79C chassis årgang 1947 til hundevogn. Den blev leveret i 1948 og var i brug til begyndelsen af 60'erne.