|
(Fortsat fra side 7)
hold; den patrouljerende Gadebetjent, der skal holde
Folk i passende Afstand fra Brandstedet, betyder selvfølgelig lige saa
lidt som ingen Ting, først naar Politiet kommer marcherende fra nærmeste
Politistation kan en effektiv Afspærring iværksættes, og Brandfolkene i
Fred faa lov at udføre deres vanskelige Arbejde.
Jeg vil derfor henstille til Politiet at
anskaffe nogle rummelige Automobiler, saa at det ved paakommende
Ildebrande kan stille en tilstrækkelig stor Styrke til at etablere en
ordentlig Afspærring, samtidig med at Brandvæsenet møder med sit
Mandskab.'
I vores billedtekster vil forekomme benævnelser som
udrykningskøretøjer, stationsvogne og transportvogne. De første havde
til opgave at bringe mandskabet hurtigt ud til opgaverne, blandt andet de
ikke helt sjældne optøjer. Stationsvogne og transportvogne dækkede et
og samme begreb, de skulle principielt være stationeret på de enkelte
stationer og først og fremmest køre med arrestanter. Men da der var alt
for få motorkøretøjer kom stationsvognene ofte til at fungere som
udrykningskøretøjer, selv
|
|
om de sjældent var egnede til det. Biler til
patruljekørsel kom først efterhånden.
Hjortstrøms fotografier og optegnelser har vi
lånt af Politihistorisk Selskab, og vi har desuden blandt andet
brugt billedstof fra Henrik Schouw, Lilly Ryholt, Erik Bjerring,
Uffe Mortensen, F Bülow & Co. og Finn Larsen, Redningshistorisk
Forening.
EMIL
FOR- og BAGSIDE:
K 300 ledsager i snefog under den store
arbejdskonflikt i 1922 en kulvogn med „samfundsstøtter",
dvs. skruebrækkere. (Nordfoto) .
Og på bagsiden de fem GMC udrykningsvogne i
1932. Nummer to fra højre er den først anskaffede K 8906, den lidt
mindre type T-25-a med andre hjul. Året efter kom yderligere en
T-26-Cd og to T-26-Cs og endelig i 1934 en T-26-Cc. I alt 10 GMC.
|
|
Udrykningstjenestens - nu
Beredskabs afdelingens - vognpark blev fotograferet i 1948. Fra
venstre tre Nimbus, 12 patruljevogne: to Ford V8 DeLuxe 1946, Ford
V8 DeLuxe 1938, Chevrolet Master DeLuxe 1939 og i blandet orden fire
Chevrolet Fleetmaster 1946, tre Ford V8 DeLuxe 1940 og en Chevrolet
Master DeLuxe 1938. Derefter 12 storvogne: Tre udrykningsvogne,
nemlig Ford V8 018T 1940, Borgward B3000 S 1942, Opel Blitz3,6 36 S
1940, fire halvdelingsbusser: Dodge W 1946, Chevrolet SD 1937, og to
af de gamle GMC T-261931. Endelig fire delingsbusser: den høje
Chevrolet (nu skærer vi igennem) B 183 og tre Volvo, muligvis LV
138 1944, som sammen med syv til kom hjem fra Sverige med Brigadens
politikompagnier. Borgwarden var bygget på et af to chassiser som
tyskerne gav politiet som en slags bestikkelsesforsøg. Man kan
undre sig over at der mangler en Oldsmobile, som ankom 5. januar
1939. |
DANSK
VETERANBIL KLUB . Gl. Strandvej 20. Postboks 33. 2990 Nivå .
Tlf. 49 14 59 06
Redaktion:
0. E. Riisager. (ansv og hvortil stof bedes sendt).
Krogholmgårdsvej 70. 2950 Vedbæk
I redaktionen Peter Bering. Tillæg til Veteran Tidende. Eftertryk
tilladt med kildeangivelse.
Tryk: Eiler Eilertsen, København. ISSN 0901-327X
|
|
|