Bilhistorisk Tidsskrift  124/1996     side  42

      
 

(Fortsat fra side 7)
hold; den patrouljerende Gadebetjent, der skal holde Folk i passende Afstand fra Brandstedet, betyder selvfølgelig lige saa lidt som ingen Ting, først naar Politiet kommer marcherende fra nærmeste Politistation kan en effektiv Afspærring iværksættes, og Brandfolkene i Fred faa lov at udføre deres vanskelige Arbejde.
   Jeg vil derfor henstille til Politiet at anskaffe nogle rummelige Automobiler, saa at det ved paakommende Ildebrande kan stille en tilstrækkelig stor Styrke til at etablere en ordentlig Afspærring, samtidig med at Brandvæsenet møder med sit Mandskab.'
   I vores billedtekster vil forekomme benævnelser som udrykningskøretøjer, stationsvogne og transportvogne. De første havde til opgave at bringe mandskabet hurtigt ud til opgaverne, blandt andet de ikke helt sjældne optøjer. Stationsvogne og transportvogne dækkede et og samme begreb, de skulle principielt være stationeret på de enkelte stationer og først og fremmest køre med arrestanter. Men da der var alt for få motorkøretøjer kom stationsvognene ofte til at fungere som udrykningskøretøjer, selv

 

om de sjældent var egnede til det. Biler til patruljekørsel kom først efterhånden.
   Hjortstrøms fotografier og optegnelser har vi lånt af Politihistorisk Selskab, og vi har desuden blandt andet brugt billedstof fra Henrik Schouw, Lilly Ryholt, Erik Bjerring, Uffe Mortensen, F Bülow & Co. og Finn Larsen, Redningshistorisk Forening.
                                                          EMIL

FOR- og BAGSIDE:

K 300 ledsager i snefog under den store arbejdskonflikt i 1922 en kulvogn med „samfundsstøtter", dvs. skruebrækkere. (Nordfoto) .
   Og på bagsiden de fem GMC udrykningsvogne i 1932. Nummer to fra højre er den først anskaffede K 8906, den lidt mindre type T-25-a med andre hjul. Året efter kom yderligere en T-26-Cd og to T-26-Cs og endelig i 1934 en T-26-Cc. I alt 10 GMC.

 

Udrykningstjenestens - nu Beredskabs afdelingens - vognpark blev fotograferet i 1948. Fra venstre tre Nimbus, 12 patruljevogne: to Ford V8 DeLuxe 1946, Ford V8 DeLuxe 1938, Chevrolet Master DeLuxe 1939 og i blandet orden fire Chevrolet Fleetmaster 1946, tre Ford V8 DeLuxe 1940 og en Chevrolet Master DeLuxe 1938. Derefter 12 storvogne: Tre udrykningsvogne, nemlig Ford V8 018T 1940, Borgward B3000 S 1942, Opel Blitz3,6 36 S 1940, fire halvdelingsbusser: Dodge W 1946, Chevrolet SD 1937, og to af de gamle GMC T-261931. Endelig fire delingsbusser: den høje Chevrolet (nu skærer vi igennem) B 183 og tre Volvo, muligvis LV 138 1944, som sammen med syv til kom hjem fra Sverige med Brigadens politikompagnier. Borgwarden var bygget på et af to chassiser som tyskerne gav politiet som en slags bestikkelsesforsøg. Man kan undre sig over at der mangler en Oldsmobile, som ankom 5. januar 1939.

DANSK VETERANBIL KLUB . Gl. Strandvej 20. Postboks 33. 2990 Nivå . Tlf. 49 14 59 06
Redaktion:
0. E. Riisager. (ansv og hvortil stof bedes sendt). Krogholmgårdsvej 70. 2950 Vedbæk
I redaktionen Peter Bering. Tillæg til Veteran Tidende. Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
Tryk: Eiler Eilertsen, København. ISSN 0901-327X