|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 2 Marts 1958 side 6 |
|
I denne maaned fortæller hr. tandlæge K.Bach,
Frederiksværk, om sin MATHIS 1923: Beskrivelse af "Mathis". Aargang opgives uden nærmere dokumentation til ca. 1923. Vog- nen er en 2 personers cabriolet med ryglænene forskudt 20 cm i for- hold til hinanden for at lette indstigningen gennem den eneste dør, der er placeret i venstre side. Vognen er højrestyret. Bagagerum i den spidse bagende med adgang, naar passagersædet fældes frem. Der er intet differentiale, altsaa fast gennemgaaende bagaksel. Fodbremsen bremser paa v e n s t r e baghjul, haandbremsen paa h ø j r e, men da bagakslen er gennemgaaende, bremses b e g g e baghjul, ligegyldig hvilken der bruges. Bremseskaalene er lukkede. Motoren er bortset fra hullerne efter den knækkede plejlstang meget velbevaret, idet den med undtagelse af selve cylinderblokken er støbt i aluminium og staar lige saa smukt i godset som i 1923. Der er intet aftageligt topstykke. Det hele er støbt i jern. Tænd- rørene sidder i midten af nogle store messingpropper, og naar de skrues af, kan man komme til ventilerne. Dynamoen sidder foran mo- toren og trækkes direkte af krumtapakslen. Selvstarteren sidder i højre side, og kontakten er simpelthen en staalfjeder, der med fo- den trædes ned mod en bolt i bundbrædtet. Der er magnettænding med tandhjul direkte paa svinghjulet. Der er 4 gear frem og 1 bak. Specifikationer: Chassis: intet nr. Dimensioner: største længde 3250 mm Dækstørrelse 715x115 - bredde 1260 mm do bag, uorg. 130x40 - højde 1580 mm fælg 18" akselafstand 2280 mm MOTOR= no. 30088 sporvidde 1260 mm 4 cyl. med sideventiler fri højde 200 mm boring 56 mm vægt ca. 400 kg slaglængde 80 mm slagvolumen 563 cm3 HK (iflg. Garnet) 5 -oOo- RETTELSE TIL MEDLEMSLISTEN |