|
JYLLANDSAFDELINGEN
udgav i oktober 1957 en tryksag til de jyske
medlemmers hvor-
fra følgende kronik er taget:
EN
1914 BENZ PAA NATLIGT EVENTYR
Lørdag den 27. april drog 4 af klubbens medlemmer til
Gør-
ding i en
lille personvogn udrustet med alt tænkeligt værktøj og
med mange
reservedele, fast besluttede paa at bringe BENZ i stand
til selv at
tilbagelægge de 132 km til Ry, hvor hendes fremtidige
hjem
skal være. Vognen., der før havde været nævnt som en MERCEDES,
blev
identificeret til at være en 8/20 HP BENZ 1914 eller -15, idet
disse to aargange er ens. Den har en akselafstand paa 2,83 m og er
udstyret med et aabent 7-pers, karrosseri med torpedo, fældbart
vindspejl, udv. gear og haandbremse, messing-forlygter til karbid
og
elektriske sidelygter. Desværre var den udstyret med en 1928
Chevrolet-motor og 21" Ford-A hjul. Dens løvrigt meget elegante
linier blev noget distraheret af lidt græs, som groede frejdigt i
tonneau'en. Efter at de sidste kaniner og hø-as var jaget ud af vog-
nen, tog man under den lille bys haanlatter trøstigt fat paa arbej-
det. Motoren var i en slem forfatning; toppakningen
maatte udskftes,
speeder og choker var forsvundet, men blev fikst
erstattet med
staaltraad, som blev ført gennem et hul i forbrædtet. En
læk i kø-
leren blev stoppet med tyggegummi, og lygteglasset blev holdt
paa
plads ved hjælp af en grankogle og en tot twist. Efter flere tim-
ers
ihærdigt arbejde var tidspunktet inde til at starte vognen.
En stor
amerikansk vogn blev tilkaldt for at trække den i gang.
Amerikaneren
maatte imidlertid selv skubbes i gang, og først kl.
halvni om aftenen
spruttede og gnistrede Chevroletmotoren, og hjem-
turen kunne begynde.
Den foregik paa den maade, at føreren maatte have en hjælper
til at
give gas ved at rykke i staaltraadene til gasspjæld og tænd-
ing.
Arrangementet virkede godt nok, hvorimod strømfordeleren med-
førte
lange ophold af en mand liggende paa forskærmen under kørsel-
en. Den lille personvogn fungerede som lysgiver, da BENZ kun var
sparsomt oplyst ved hjælp af et medbragt batteri. Det blev til ad-
skillige stop paa landevejen den nat. Det højre baghjul punkterede,
og da man ikke havde reservehjul eller lappegrejer, maatte hjulet
bringes til nærmeste værksted. Det blev nødvendigt at indlægge
dækslapper, som maatte hentes fra en gaard midt om natten - og mo-
toren
drillede ustandseligt. Af praktiske hensyn kørte man med mo-
torhjelmen
afmonteret, og en regn af gnister stod ud af motoren.
Til tider gik
vognen 50 km/t, og i lange perioder ikke over 25 km
/t. Da
man var halvvejs, livede den imidlertid kendeligt op, anta-
gelig var alt
gammelt sod nu brændt ud. Den forøgede hastighed
medførte nu, at
hjulet med dækslapperne løb varmt og tabte luft
ustandseligt. Ti km.
fra Ry opgav man at pumpe; det var nu blevet
en nødvendighed for at
køre blot en halv km., og man enedes om at
rive dækket af og køre den
sidste strækning paa den bare fælg.
Turen afsluttedes kl. halvtre
efter 6 timers kørsel med en gennem-
snitsfart paa 22 km/t. - To
skarpe riller i asfalten udenfor Ry
røber BENZens natlige eventyr.
Næste side
|
|