Bilhistorisk Tidsskrift  No. 5-6  1958   side  8

 
 

 

 

   Affjedringen er stiv og giver paa god landevej særdeles komfortabel kørsel
med meget rolige karrosseibevægelser. Krængningen i sving forekommer beske-
den, fordi man ikke fristes til at køre store vogne til grænsen.
"Broadsing" er vist ikke anbefalelsesværdig.


     Bremseevnen er over middel og fuldt paa højde med nutidens krav; man
nævner med stolthed i en datidig road-test, at vognen kunne stoppes,fra 50
km/t paa knap 11 meter. Foruden de indvendige bremsesko findes paa baghjuls-
tromlerne udvendige bremsebaand, som betjenes af haandbremsen sammen,med de
indvendige sko.

    Der findes en del mærkværdige detailler af mere eller mindre rationel natur,
f.eks. en lille kompressor til oppumpning af dækkene. Det er dog en ret kom-
pliceret proces at bringe den i funktion, og dens kapacitet er saa beskeden,
at en almindelig fodpumpe ville gøre bedre fyldest. Paa instrumentbrædtet sid-
der en cigartænder med tilhørende ledning saa lang, at den kan naa om til bag-
sædet. Risikoen for, at føreren bliver viklet ind i den undervejs, er betyde-
lig. Det smukt forniklede overløbsrør fra køleren ender i en kondenskasse inde
under vognen, hvorfra de kondenserede vanddampe skal suges tilbage paa køle-
ren. Dette arrangement har dog den ulempe, at kommer motoren i kog, vil damp-
trykket let kunne trykke hul et andet sted i kølersystemet.

   Blandt de bedre detailler er det automatiske kølerjalousi, den kombinerede
rat- og tændingslaas og baklygten, som først blev tilladt her i landet for faa
aar siden.

   Den gamle Lincoln blev produceret i ca. 60.000 eksemplarer og afløstes af
den ligeledes perfektionistiske 12-cylindrede model KB, som kun var i produk-
tion til 1934. Dermed endte den epoke, hvor Ford byggede Lincoln med Lelands
konstruktioner som forbillede, men mange af Lincolns træk, blandt andet dens
udseende, var blevet nedlagt i
Fords model A, en vogn der hævdede sig lige
saa godt blandt de billige automobiler, som Lincoln gjorde blandt de dyre.

Data

Motor: 8-cylindret vandkølet V-motor (600 vinkel mellem cylindrene) med
sideventiler. Boring: 3½. Slaglængde 5". Slagvolumen ca. 6,31 liter.
Kompression 4,9:1.
Største effekt 90 HK.

Transmission:
Flerpladekobling. Usynkroniseret tretrins gearkasse. Bagtøj:
Spiralskaarne kron- og spidshjul.

Chassis:
U-jernsramme tværstivere. Forhjulsophæng: Stiv foraksel med langs-
liggende, halvelLiptiske bladfjedre og Houdaille hydrauliske stempelstød-
dæmpere.
Baghjulsophæng: Stiv bagbro med reaktionsrør og radiusarme. Helflydende bag-
aksler. Halvelliptiske bladfjedre, der er laskede i begge ender
og Houdaille
hydrauliske støddæmpere. Bremser: Fodbremse mek. vir
kende indvendigt paa, alle
fire
hjul. Haandbremse mek. virkende indvendigt og udvendigt paa baghjulene.
Snekke-sektor-styring.

Hoveddimensioner:
Akselafstand 136" (3,45 m). Dækdimensioner 7½ x 20".
Egenvægt 2.385 kg. Tankindhold ca. 80 liter, 2 reservetanke å 8 liter.

 Jørgen Sestoft  

-oOo-

Da endnu ingen har reflekteret paa vor anmodning om at faa tilsendt oplys-
ninger om gamle, interessante automobiler, som læserne kender eller ejer,
benytter vi endnu en gang lejligheden til at opfordre Dem til at lade os
vide, hvad De ser eller kender. Tak!

red.    

Næste side