|
Affjedringen er stiv og giver
paa god landevej særdeles komfortabel kørsel
med meget rolige karrosseibevægelser.
Krængningen i sving forekommer beske-
den, fordi man ikke fristes
til at køre store vogne til grænsen.
"Broadsing" er
vist ikke anbefalelsesværdig.
Bremseevnen er over middel og fuldt
paa højde med nutidens krav; man
nævner med stolthed i en datidig road-test, at vognen kunne stoppes,fra 50
km/t paa knap 11 meter. Foruden de indvendige
bremsesko findes paa baghjuls-
tromlerne udvendige bremsebaand, som betjenes
af haandbremsen sammen,med de
indvendige sko.
Der findes en del mærkværdige detailler af mere eller mindre rationel
natur,
f.eks. en lille kompressor til oppumpning af dækkene. Det er dog
en ret kom-
pliceret proces at bringe den i funktion, og dens kapacitet er
saa beskeden,
at en almindelig fodpumpe ville gøre bedre fyldest. Paa
instrumentbrædtet sid-
der en cigartænder med tilhørende ledning saa
lang, at den kan naa om til bag-
sædet. Risikoen for, at
føreren bliver viklet ind i den undervejs, er betyde-
lig. Det smukt
forniklede overløbsrør fra køleren ender i en kondenskasse inde
under
vognen, hvorfra de kondenserede vanddampe skal suges tilbage paa køle-
ren. Dette arrangement har dog den ulempe, at kommer motoren i kog, vil damp-
trykket let kunne trykke hul et andet sted i kølersystemet.
Blandt de bedre detailler er det automatiske kølerjalousi, den
kombinerede
rat- og tændingslaas og baklygten, som
først blev tilladt her i landet for faa
aar siden.
Den gamle Lincoln blev produceret i ca. 60.000
eksemplarer og afløstes af
den ligeledes perfektionistiske 12-cylindrede
model KB, som kun var i produk-
tion til 1934. Dermed endte den epoke, hvor Ford
byggede Lincoln med Lelands
konstruktioner som forbillede, men mange af
Lincolns træk, blandt andet dens
udseende, var blevet nedlagt i Fords model A, en vogn
der hævdede sig lige
saa godt blandt de billige automobiler, som Lincoln
gjorde blandt de dyre.
Data
Motor: 8-cylindret vandkølet V-motor (600
vinkel mellem cylindrene) med
sideventiler. Boring: 3½. Slaglængde 5". Slagvolumen ca. 6,31 liter.
Kompression 4,9:1. Største effekt 90 HK.
Transmission:
Flerpladekobling.
Usynkroniseret tretrins gearkasse. Bagtøj:
Spiralskaarne kron- og spidshjul.
Chassis: U-jernsramme
tværstivere. Forhjulsophæng: Stiv foraksel med langs-
liggende,
halvelLiptiske bladfjedre og Houdaille hydrauliske stempelstød-
dæmpere.
Baghjulsophæng: Stiv bagbro med reaktionsrør og radiusarme. Helflydende
bag-
aksler. Halvelliptiske bladfjedre, der er laskede i begge ender og
Houdaille
hydrauliske
støddæmpere. Bremser: Fodbremse mek. virkende indvendigt paa, alle
fire hjul. Haandbremse mek. virkende
indvendigt og udvendigt paa baghjulene.
Snekke-sektor-styring.
Hoveddimensioner:
Akselafstand
136" (3,45 m). Dækdimensioner
7½ x 20".
Egenvægt 2.385 kg. Tankindhold ca. 80 liter, 2
reservetanke å 8 liter.
Jørgen Sestoft
-oOo-
Da endnu ingen har reflekteret paa vor anmodning om at faa tilsendt
oplys-
ninger om gamle, interessante automobiler, som læserne kender eller
ejer,
benytter vi endnu en gang lejligheden til at opfordre Dem til at lade os
vide, hvad De ser eller
kender. Tak!
red.
Næste side
|
|