|
H U P M 0 B I L
E "S" 1 9 2 9 af G. B.
Christiansen
Om min Hupmobiles
historie fra 1929 til 1936 kan jeg kun berette
lidet og intet med sikkerhed. Efter sigende skal den være importeret
af en fabrikant Halborg i København. I alt skal der være kommet 2 ek-
semplarer af denne model til Danmark. Jeg har kendskab til andre ejere
af vogne af dette fabrikat her i landet, men hvor min vogns dobbelt-
gænger findes, ved jeg desværre ikke.
Min Hupmobile indregistreredes første gang i august 1931 og
blev
købt af min bedstefar i 1936. Siden da har den været i familiens eje,
idet min onkel har haft den til 1954, i hvilket aar jeg overtog den.
I de sidste 10 aar har jeg kørt vognen dagligt, og i løbet
af denne
tid har jeg restaureret den saaledes, at den i dag i mange henseender
fremtræder som ny.
Vognen - en 4 døres sedan - blev i 1938 moderniseret med
"lukkede"
skærme, reservehjulsskærme og forchromet kølergitter, alt dog saa disk-
ret, at den efter min opfattelse intet satte til af sit fornenme præg.
Efter krigen overtog jeg pasningen af min gamle ven, og
restaure-
ringen af vognen har staaet paa siden da.
Desværre forsøgte jeg i de første aar at gøre vognen
moderne, men
sporene af denne vildfarelse er nu kun faa.
I begyndelsen af halvtredserne blev min Hupmobile lakeret og stør-
stedelen af indtrækket fornyet. Det originale varmeapparat blev, hvad
jeg i dag ogsaa beklager, udskiftet med et nyt ventilationsanlæg; radio
blev monteret, og efter lovens nye krav blev to baglygter med refleks-
glas paasat; herved gik den originale Hupp-Back-Lamp tabt.
Aarene 1953-1958 har vel været de mest bevægede i vognens tilvæ-
relse. I 1953 blev motoren udboret efter 224.300 km., og en omfattende
hovedreparation blev gennemført.
I 1955 kørte jeg til Gedser og tilbage i eet stræk efter en
vare-
sending med 120-130 km/t, og og motoren løb varm
undervejs, da jeg i for
lang tid ikke havde hældt vand paa køleren. Om nu denne tildragelse el-
ler den kendsgerning, at jeg denne vinter paa grund af forudgaaende
boligskifte for første gang maatte lade vognen staa ude om natten (maa-
ske med for lidt frostvædske), har bevirket, at motorblokken fik sn rev-
ne, ved jeg ikke.
Siden da har vognen kørt ca. 50.000 km., men trækkraften
var redu-
ceret, og bortset fra en tur til Wiesbaden i 1956, hvor vognen paa
autobanerne strakte rigtig ud, har det ikke været en fornøjelse at hol-
de den kørende.
I begyndelsen af 1957 begyndte jeg at frekventere
ophugningspladser
her paa Sjælland i det haab at kunne forny min gamle, saa tankeløst af
mig selv ødelagte maskine. Nogle dele fandt jeg, men ikke nok.
Jeg henvendte mig da til The Hupp Motorcar Corporation, Ohio,
U.S.A., hvilket selskab stadig eksisterer (man fremstiller vist i dag
traktorer, køleskabe etc.), og gennem mange breve til dette selskabs
forskellige filialer og gennem en enestaaende hjælpsomhed fra Hupp
Motorcar Corporations side kom jeg til sidst i forbindelse med en afde-
ling i Auburn, Indiana, som kunne og ville hjælpe mig saaledes, at jeg
kunne samle en for en meget stor del fabriksny og 100% original 1928
Hupmobile motor.
Den 1. juli i aar indklarerede jeg de sidste manglende dele
til
den "nye" motor, som kun uvæsentligt adskiller sig fra den
oprindelige,
(der er et aars forskel), og som i størrelse og ophæng, ja, endog i
befæstelseshullernes placering nøjagtigt svarer til min gamle motor.
Næste side
|
|