|
Den 2. juli
- altsaa dagen efter, at jeg havde faget de nye dele
hjem,
begyndte den gamle, ellers saa stille motor at lyde som en
daarlig
motorcykel, og trækkraften gik ned, saa kørsel kun var mulig
i 1. gear. Med denne motor var der intet at stille op mere og jeg kør-
te vognen til reparationsstedet den samme dag.
Den 29/7 1958 kl. 11 blev min vogn færdig.
Reparatøren og jeg havde arbejdet i al min fritid incl. min ferie
paa
vognen i de sidste 4 uger.
Motoren er nu fuldt tilkørt og fungerer særdeles tilfredsstillende.
Ved 70-80 km/t
høres ikke andet end indsugningen, og ved væsentlig høj-
ere hastigheder
kan radioen stadig holdes aaben med fornøjelse.
Motoren er saa tæt, at den ofte efter kortere tids stilstand
star-
ter,
naar der gives lav tænding, altsaa uden brug af selvstarter. Kom-
pressionen bliver med andre ord staaende i cylindrene.
Ved en kompressionsmaaling af de enkelte cylindre viste det sig,
at
kompressionen var fuldstændig ens paa alle 6 cylindre, ja, en lige
streg
trukket fra det maximale udslag af 1. og 6. cylinder bliver berørt,, men
ikke skaaret af de fire mellemliggende cylindres største udslag.
DATA
Motor: 6 cylindret
sideventilet, boring 82,6 mm, slaglængde 108
mm,
effekt 94 HK. Kompressionsforholdet er ikke
opgivet.
Kølerens kapacitet 22 1, benzintank 60 1. Hoveddimonsioner:
længde 4,25
m, bredde 1,80 m, vægt incl. 2 reservehjul ca. 1700 kg. Mekaniske 4-
hjulsbremser.
Originalt ekstraudstyr: fastsiddende bagagebærer,
2 reservehjul,
elektrisk
benzinmoraler, olietryksmaaler, amperemeter, kilometertæller,
speedometer, oliestandsindikator.
Uoriginalt ekstraudstyr: Aftageligt bagagerum (paasættes og benyt-
tes kun paa langture), taagelygter, fjernprojektør, lufttermometer,
kølevandstermometer, vacuummeter, lys i motorrum, stikkontakt, cigar-
tænder, 2 Bosch fanfarehorn og 1 "skrup af"-horn,
kølevandsthermostat,
automobilkompas, radio, varmeapparat, omformer til
El-shaver, sovebeslag.
Desuden er monteret 6 blinklys, dog paa en saadan
maade og af en saadan
beskaffenhed, at de ikke kontrasterer med vognens
hele fremtoning.
Under mit arbejde med at finde reservedele til min egen vogn
i U.S.A. er jeg stødt paa et reservedelslager, som vil være af
inter-
esse for ejere af Cord, Auburn, Franklin, Durant, Graham Paige og
Hupmobile automobiler, idet dette lager fører
nye,
originale reserve-
dele til
disse mærker. Adressen er:
Factory Service Dept.,
Motor Car Plant,
Factory Branch Warehouse K,
Auburn, Indiana, U.S.A.
Jeg er meget interesseret i
instruktionsbøger eller andet materiale
vedrørende en Hupmobile
"S" 1929. Endvidere
er jeg interesseret i at
komme i besiddelse af originale 19" hjul
(til vinterdæk), hjulkapsler,
forlygter (eller lygteglas) eller andre
originale dele.
Georg B. Christiansen
Vi har haft lejlighed til at foretage en kort prøvetur i hr.
Christian-
sens Hupmobile for at faa et indtryk af dens egenskaber paa vejen -
specielt vurderet paa baggrund af andre samtidige vogne.
Næste side
|
|