Bilhistorisk Tidsskrift  No. 10  1958   side  7

 
 

 

 
Det første, man bemærker under kørselen med Hupmobile'n, er dens
meget lydsvage gang. Under bykørsel lader farten sig kun afgøre med et
blik paa hastighedsmaaleren. Affjedringen er fast og virker behagelig
i forbindelse med den ikke for bløde polstring i sæderne. Kørestillingen
er fortræffelig, og udsigten forud og bagud (via to udvendige sidespejle)
er udmærket. Dog generes man som i saa mange andre af de ældre vogne
ved natkørsel af lysreflekser i de lodrette ruder. Speederen er af den
s.k. orgeltype og virker med sin korte bevægelse lidt uvant. I den hen-
seende er vognen yderst "moderne", ligesom styretøjet er lidt løst og
gummiagtigt. Der har Hupp foregrebet begivenhedernes gang. Gearskiftet
med den lange, lidt løse gearstang er behageligt og nemt og stiller
ikke store krav til føreren.
     Accelerationen er livlig, lydløs, og kørselen virker i det hele
taget meget let og ubesværet. Vognen er i den henseende bedre end de
fleste andre amerikanske biler, jeg har prøvet.
     Det er især en interessant oplevelse at prøve en vogn som denne,
da Hupmobile'n i realiteten er en ny vogn med en ny motor, og man har
indtrykket af, at dette mærke i mange henseender var og er en fin vogn.

JN     

ANGLO–DANE VOGNEN
     I tilslutning til hr. Frydenbergs artikel om Anglo-Dane
vognen i no. 7-8 bringer vi her - desværre noget forsinket -
en tegning af dens chassis. Som man ser af gearstangens pla-
cering, maa motoren ligge under forsædet. Transmissionen
bestaar af følgende dele: Den forskydelige skive G, planskiven
H, der gennem en kæde driver differentialeakslen 0. Kraften
overføres derfra gennem kæderne K til baghjulene. Skiven I
kan presses ind mod planskivens kant, naar vognen skal køre
baglæns, ved hjælp af trækstangen M, der betjenes med et
særligt bakhaandtag. Friktionsskiven G forskydes med det andet
gearhaandtag via stangen L ud og ind langs motorakslen, hvor-
ved de uendeligt mange udvekslingsmuligheder opnaas.

Næste side