|
til føreren og var for bredt til een person men for
smalt
til to. I rummet under bagsædet fandtes benzinbeholderen.
(Vi
maatte en søndag købe benzin paa apoteket i Køgee).
Tændingen i motoren foregik ved nogle tørelementer og en
lille
induktionsrulle med summer.
Frøken Simberg blev hurtigt saa nervøs, at hun
"lærte"
mig at køre. Jeg var dengang 16½ aar og var elev i Metropo-
litanskolen. Der var saa meget vrøvl med vognen, at hun al-
lerede i efteraaret 1902 besluttede at lade den overvintre
paa en gaard i Viksø. Men vi naaede kun lidt
forbi Ballerup;
saa maatte hun og jeg skubbe den til Maalev station og
sende
den videre med toget. I foraaret 1903 lykkedes det
hende
at faa den solgt til en mand i Svendborg; han ville lade
den bygge
om til varebil. Hun fik 150 kroner for vognen.
Dens videre skæbne
kender jeg ikke, men jeg beklager den
mand, som købte den.
Knud Larsen
-o0o-
AUKTION FOR VETERANBILER
Klubbens Bentley-fraktion ("Bentley Boys")
abonnerer paa
et lille tidsskrift, "The Bentley Drivers
Review", der udkommer
hvert kvartal. I septemberudgaven af dette
eksklusive skrift
staar der om en auktion, der i juli maaned blev afholdt
i Eng-
land,og som kun omfattede veteranbiler. Man skriver:
".Angivelig som den første i sin art afholdtes der lør-
dag den 5. juli i Harrogate en auktion over veteran- og
vintage-vogne. Seksogtredive køretøjer kom under hammeren,
strækkende
sig fra en 1904 De-Dion-Bouton
til en 1935 Britisk
Salmson (i programmet stavet "Salmon"!). Af
Bentleys solgtes
to 3-liters, to 8-liters og een, 4-liters
model, Priserne
er ikke opgivet, men det forlyder, at den omtalte De Dion
naaede 950 Lstr., og en 1914
Daimler landaulet gik for 300
Lstr.. I det store og hele, oplyses det,
var resultatet ned-
slaaende, og det er usandsynligt, at ideen vil blive gen-
taget, saa chancerne for at lave en
god Bentley-handel er
ret fjerne."
Det bæres os for, at vi her hjemme ogsaa har vintage-auk-
tioner, idet man paa enhver automobilauktion kan erholde mangt
en gammel og sælsom bil til spotpris. Tænkeligt endda udstyret
med
raffinements saasom varelad eller kran i bagsmækken.
n
-o0o-
DE KU, DE GAMLE!
Et af automobilhistoriens monstrer var
den franske BELLAMY
vogn. Denne mastodont af et automobil havde en motor
bestaaende
af otte fritstaaende cylindre paa række med en kapacitet paa
44
liter og ydende 200 HK. Maskinen fyldte hele chassiset og for-
trængte det lille førersæde og vognens ejerinde (en
amerikansk
dame i Paris) helt ud bag baghjulene.
Næste side
|
|