|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 11 1958 side 4 |
||
|
F 0 R D T -
KORTFATTET HISTORISK OVERSIGT af civilingeniør N. Tønnes Pedersen Ford T fabrikeredes som bekendt fra 1908 til 1927 og gennem- gik i dette tidsrum en de forandringer, der kan have betydning ved dateringen af et foreliggende eksemplar. Den vigtigste ydre foran- dring paa vognen skete i 1917, da den oprindelige, kantede messing- køler (ikke at forveksle med den messingkøler, som mange T-modeller i dag kører rundt med, og som skyldes at nikkellaget er trukket af kølerkappen - formodentlig for at faa vognen til at se mere an- tik ud) erstattedes af en større og mere afrundet køler, der i de første aar derefter var sortlakeret, for senere at blive forniklet. Saa vidt vides eksisterer nu ikke mere end eet eksemplar af før-1917 modellen her i landet, hvorfor der i det følgende kun vil blive givet data for de senere modeller. Det vigtigste dateringsgrundlag burde være chassisnummeret, men da et saadant ikke findes, er man henvist til motornummeret, der jo ogsaa staar paa motorattesten, hvis en saadan findes. Motor- numrene er kronologiske og ligger fra 1917 og fremefter saaledes: 1917 1.614.517 - 2.449.179 Disse numre gælder for de amerikansk fremstillede motorer, 1917 Kantet messingkøler erstattes af sortlakeret kølerkappe af |