Bilhistorisk Tidsskrift  No. 11  1958   side  4

 
 

 

 
F 0 R D   T - KORTFATTET HISTORISK OVERSIGT
              af civilingeniør N. Tønnes Pedersen

     Ford T fabrikeredes som bekendt fra 1908 til 1927 og gennem-
gik i dette tidsrum en de forandringer, der kan have betydning ved
dateringen af et foreliggende eksemplar. Den vigtigste ydre foran-
dring paa vognen skete i 1917, da den oprindelige, kantede messing-
køler (ikke at forveksle med den messingkøler, som mange T-modeller
i dag kører rundt med, og som skyldes at nikkellaget er trukket
af kølerkappen - formodentlig for at faa vognen til at se mere an-
tik ud) erstattedes af en større og mere afrundet køler, der i de
første aar derefter var sortlakeret, for senere at blive forniklet.
     Saa vidt vides eksisterer nu ikke mere end eet eksemplar af
før-1917 modellen her i landet, hvorfor der i det følgende kun vil
blive givet data for de senere modeller.
     Det vigtigste dateringsgrundlag burde være chassisnummeret,
men da et saadant ikke findes, er man henvist til motornummeret,
der jo ogsaa staar paa motorattesten, hvis en saadan findes. Motor-
numrene er kronologiske og ligger fra 1917 og fremefter saaledes:

1917  1.614.517 -  2.449.179
1918  2.449.180 -  2.831.426
1919  2.831.427 -  3.659.971
1920  3.659.972 -  4.698.419
1921  4.698.420 -  5.638.071
1922  5.638.072 -  6.953.071
1923  6.953.072 -  9.008.371
1924  9.008.372 - 10.999.900
1925 10.999.901 - 12.990.055
1926 12.990.056 - 14.621.354
1927 14.621.355 - 15.176.888

     Disse numre gælder for de amerikansk fremstillede motorer,
der vistnok er de alNgindeligste her i landet. Topstykket er mærket
"FORD" Michigan. Paa den engelske fabrik fremstilledes ialt 302.000
vogne, der i Modsætning til de amerikanske var højrestyrede.
     Nu viser det sig meget ofte, at aargangen slet ikke passer
til motornummeret. Dette skyldes simpelthen, at motoren en gang
er blevet ombyttet med en anden brugt motor, og at attesten er
fulgt med den nye motor. Derfor kan det være nyttigt at have andre
holdepunkter.
     I det følgende skal derfor angives de vigtigste ydre og indre
ændringer, der kan medvirke til at bestemme den oprindelige vogns
aargang.

1917 Kantet messingkøler erstattes af sortlakeret kølerkappe af
     jernplade (paa grund af krigen). Hjulkapsler og kølerprop
     fornikles. Skærmene gives en mere afrundet form og forsynes
     med optrykkede vulster. Vognen leveres med elektrisk horn
     drevet fra magneten.

Næste side