|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 3-4 1959 side 9 |
||
|
Ovenstaaende tegning skal illustrere
princippet i dette der drives af A gennem et lille "kardanled", tillader B at forskyde sig i forhold til det store tandhjul C. For at klarlægge virkningen af mekanismen antager vi først, at vi lader bilen køre med en jævn hastighed af 40 km/t. A ro- terer da med en jævn hastighed, og knastakslen drejer som al- tid sine 60 omdrejninger i minuttet (1 om./sek.). Mekanismens "arbejdscyklus" indledes med, at det lille tandhjul B i ca. ½ sekund bringes i indgreb med det store tandhjul C, der naar at dreje et stykke rundt og via tappene X og Y drejer hjulet D, der bærer viseren,med rundt. Viseren viser nu 40 km, t, og C og D fastholdes i denne stilling af palerne P og Q, medens tandhjulet B kobles fra. Umiddelbart herefter løfter knast- akslen den nederste pal P, og C smutter tilbage til sit ud- gangspunkt, drevet af sin spiralfjeder, og er nu parat til atter at'blive "trukket op" igen. |