|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 5 1959 side 6 |
||
|
BALLOT 2LTS Da et medlem af DVK er kommet i besiddelse af et eksemplar af den navnkundige Ballot 2LTS, rimeligvis den eneste tilbage- værende Ballot i Skandinavien, finder vi det naturligt at lade denne indgaa i serien af tekniske og historiske beskrivelser af fremtrædende automobiler. Vognen, der blev annonceret til salg i et tidligere nummer af Bilhistorisk Tidsskrift, blev er- hvervet af hr. Niels Andersen, Hillerød, og den forestaar nu en grundig restaurering. Ballot Fréres, Paris, som før den første verdenskrig frem- stillede industrirotorer og drosker, indledte i 1918 produktion- en af racerbiler med enserie 8-cylindrede 5-liters vogne med 2 overliggende knastaksler. Vognene, der var beregnet for India- napolis-væddeløbet i 1919, blev konstrueret af schweizeren Ernest Henry, som før 1914 havde gjort sig bemærket ved konstruktionen af Peugeots epokegørende Grand Prix-vogne fra 1912-14. Denne Ballot og den efterfølgende 3-liters Grand Prix model fra 1921 (Vinder af Italiens Grand Prix samme aar) var afgørende for hele mellemkrigstidens racervognskonstruktion, Da firmaet i 1922 ophørte med at deltage i væddeløb, lan- ceredes en 2-liters model -med 4 cylindre og 2 overliggende knast- aksler og en ydelse paa 75 HK. Denne model, som fremstilledes indtil 1925, blev aaret efter suppleret med endnu en 2-liters Ballot, type 2LT med samsne cylinderdimensioner som o.t.c-mo- dellen, med med een knastaksel. I 1925 blev 2LT til 2LTS (2 Lit- res Touring Sport) stadig med overliggende knastaksel, men nu yderligere med skraatstillede topventiler. Endelig li 1928 lancerede Ballot 2 8-cylindrede twin-cam vogne paa henholdsvis 2,6 og 2,9 liter, hvor knastakslerne arbejdede direkte paa ventilstammerne. Ballot-fabrikken overtoges i 1931 af Hispano-Suiza og byg- gede indtil krigen en 4½-liters 8-cylindret Hispano, "Junior"- modellen, af hvilken der i øvrigt findes et eksemplar i -Danmark (i et hønsehus påa Amager). Type 2LTS er den mest kendte Ballot. Motoren er som nævnt paa 4 cylindre, boring 69.9 mm-, slaglængde 130 mm, med et slag- volumen paa 1995 ccm. Knastakslen er overliggende og aktiverer de skraatstillede ventiler via vippeariiie. Effekten androg angi- velig 60 HK, og vognen kunne køre ca. 120 km/t med en marchhas- tighed paa 100 km/t. Accelerationen var som hos de fleste kon- tinentale landevejsvogne ikke imponerende, men den meget fine styring og de sikre vejegenskaber bevirkede, at man i en Ballot kunne holde en meget høj gennemsnitsfart, idet vognen tillige var udstyret ned vacuumbetjente servobremser paa alle fire hjul. Vognen er overordentlig solidt bygget; der er anvendt alu- minium overalt, hvor det er muligt; saaledes er baade motorblok-
|