Bilhistorisk Tidsskrift  No. 5  1959   side  6

 
 

 

 
BALLOT 2LTS

     Da et medlem af DVK er kommet i besiddelse af et eksemplar
af den navnkundige Ballot 2LTS, rimeligvis den eneste tilbage-
værende Ballot i Skandinavien, finder vi det naturligt at lade
denne indgaa i serien af tekniske og historiske beskrivelser
af fremtrædende automobiler. Vognen, der blev annonceret til
salg i et tidligere nummer
af Bilhistorisk Tidsskrift, blev er-
hvervet af hr. Niels Andersen, Hillerød, og den forestaar nu
en grundig restaurering.
     Ballot Fréres, Paris, som før den første verdenskrig frem-
stillede industrirotorer og drosker, indledte i 1918 produktion-
en af racerbiler med enserie 8-cylindrede 5-liters vogne med
2 overliggende knastaksler. Vognene, der var beregnet for India-
napolis-væddeløbet
i 1919, blev konstrueret af schweizeren Ernest
Henry, som før 1914 havde gjort sig bem
ærket ved konstruktionen
af Peugeots epokegørende Grand Prix-vogne fra 1912-14. Denne
Ballot og den efterfølgende 3-liters Grand Prix model fra 1921
(Vinder af Italiens Grand Prix samme aar) var afgørende for hele
mellemkrigstidens racervognskonstruktion,
     Da firmaet i 1922 ophørte med at deltage i væddeløb, lan-
ceredes en 2-liters model -med 4 cylindre og 2 overliggende knast-
aksler og en ydelse paa 75 HK. Denne model, som fremstilledes
indtil 1925, blev aaret efter suppleret med endnu en 2-liters
Ba
llot, type 2LT med samsne cylinderdimensioner som o.t.c-mo-
dellen, med med een knastaksel. I 1925 blev 2LT til 2LTS (2 Lit-
res Touring Sport) stadig med overliggende knastaksel, men nu
yderligere med skraatstillede topventiler.
     Endelig li 1928 lancerede Ballot 2 8-cylindrede twin-ca
m
vogne paa henholdsvis 2,6 og 2,9 liter, hvor knastakslerne
arbejdede direkte paa ventilstammerne.
     Ballot-fabrikken overtoges i 1931 af Hispano-Suiza og byg-
gede indtil krigen en 4½-liters 8-cylindret Hispano, "Junior"-
modellen, af hvilken der i øvrigt findes et eksemplar i -Danmark
(i et hønsehus påa Amager).
     Type 2LTS er den mest kendte Ballot. Motoren er som nævnt
paa 4 cylindre, boring 69.9 mm-, slaglængde 130 mm, med et slag-
volumen paa 1995 ccm. Knastakslen er overliggende og aktiverer
de skraatstillede ventiler via vippeariiie. Effekten androg angi-
velig 60 HK, og vognen kunne køre ca. 120 km/t med en marchhas-
tighed paa 100 km/t. Accelerationen var som hos de fleste kon-
tinentale landevejsvogne ikke imponerende, men den meget fine
styring og de sikre vejegenskaber bevirkede, at man i en Ballot
kunne holde en meget høj gennemsnitsfart, idet vognen tillige
var udstyret ned vacuumbetjente servobremser paa alle fire hjul.
     Vognen er overordentlig solidt bygget; der er anvendt alu-
minium overalt, hvor det er muligt; saaledes er baade motorblok-

 

Næste side