|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 6 1959 side 5 |
||
|
Kølerproppen er et helt kapitel for
sig. Dens funktion er klar: at lukke af for damp og kogende vand, men man fandt snart paa at udstyre den med forskellige raffinements som trykventil og termome- ter I tidens løb har ogsaa mange snilde lukkeanordninger set dagens lys, men det almindeligste har dog alle dage været en jævn skrue- told, omend den ofte blev forsynet med vinger, zephyrskikkelser og andre symbolske skulpturelle frembringelser. Naar man er vant til vore dages bliklaag med bajonetgevind a la marmeladeglas, kan man ikke undgaa at blive imponeret over det opfindersnille, der ofte lagdes i udformningen af kølerpropperne. Paa mange biler af finere herkomst ser kølerdækslet ud, som hørte det til en autoklave; der er spændeskruer og bøjler, som skal vippes til side, før laaget kan aabnes. Det er de færreste vogne, der ikke har haft navneskiltet sid- dende paa køleren. Visse fornemme fabrikker anbragte dog intet emblem her; Pierce-Arrow havde saaledes kun navn paa hjulnavene, og Duesenberg havde slet ikke noget skilt eller mærke nogetsteds. Køleremblemet var som regel emailleret og meget smukt udført med fabrikkens navn eller bomærke i klare farver, og i mange tilfælde udformet i overensstemmelse med kølerens og hele vognens form og stil. Nu er de smukke oblater forsvundet fra næsten alle biler. Enten fremstilles de i ækel plastic, eller de presses ind i blik- ket. De gamle, smukke navnetræk staar nu i de fleste tilfælde i een eller anden modernistisk, frastødende typografi. Saaledes har FORD, der i mange aar holdt fast ved sit nydelige, lille, ovale skilt, nu erstattet dette med et overdaadigt vaabenskjold, hvis tvivlsomme heraldiske værdi ikke øges ved .det faktum, at skjoldet er lavet af plastic. Nu er alt særpræg forsvundet fra de fleste bilers forparti. Fremkomsten af den løse kølerskal banede vejen for nye og mere fantasifulde udformninger af køleren, og man begyndte at lempe gitterets form efter de nye karrosseriformer. Det er kun de fær- reste moderne karrosseritegnere, der har formaaet at konstruere et "kølerparti", der svarer saa godt til nutidens karrosseriformer, som datidens kølere stod til de vogne, de hørte til. -o0o- VI ANMELDER INSTRUKTIONSBOGEN TIL OLDSMOBILE 1902. |