Bilhistorisk Tidsskrift  No. 6  1959   side  5

 
 

 

 
     Kølerproppen er et helt kapitel for sig. Dens funktion er klar:
at lukke af for damp og kogende vand, men man fandt snart paa at
udstyre den med forskellige raffinements som trykventil og termome-
ter I tidens løb har ogsaa mange snilde lukkeanordninger set dagens
lys, men det almindeligste har dog alle dage været en jævn skrue-
told, omend den ofte blev forsynet med vinger, zephyrskikkelser og
andre symbolske skulpturelle frembringelser. Naar man er vant til
vore dages bliklaag med bajonetgevind a la marmeladeglas, kan man
ikke undgaa at blive imponeret over det opfindersnille, der ofte
lagdes i udformningen af kølerpropperne. Paa mange biler af finere
herkomst ser kølerdækslet ud, som hørte det til en autoklave; der
er spændeskruer og bøjler, som skal vippes til side, før laaget kan
aabnes.

     Det er de færreste vogne, der ikke har haft navneskiltet sid-
dende paa køleren. Visse fornemme fabrikker anbragte dog intet
emblem her; Pierce-Arrow havde saaledes kun navn paa hjulnavene,
og Duesenberg havde slet ikke noget skilt eller mærke nogetsteds.
Køleremblemet var som regel emailleret og meget smukt udført med
fabrikkens navn eller bomærke i klare farver, og i mange tilfælde
udformet i overensstemmelse med kølerens og hele vognens form og
stil. Nu er de smukke oblater forsvundet fra næsten alle biler.
Enten fremstilles de i ækel plastic, eller de presses ind i blik-
ket. De gamle, smukke navnetræk staar nu i de fleste tilfælde i
een eller anden modernistisk, frastødende typografi. Saaledes har
FORD, der i mange aar holdt fast ved sit nydelige, lille, ovale
skilt, nu erstattet dette med et overdaadigt vaabenskjold, hvis
tvivlsomme heraldiske værdi ikke øges ved .det faktum, at skjoldet
er lavet af plastic.

     Nu er alt særpræg forsvundet fra de fleste bilers forparti.
Fremkomsten af den løse kølerskal banede vejen for nye og mere
fantasifulde udformninger af køleren, og man begyndte at lempe
gitterets form efter de nye karrosseriformer. Det er kun de fær-
reste moderne karrosseritegnere, der har formaaet at konstruere
et "kølerparti", der svarer saa godt til nutidens karrosseriformer,
som datidens kølere stod til de vogne, de hørte til.

-o0o-

VI ANMELDER INSTRUKTIONSBOGEN TIL OLDSMOBILE 1902.

     I 1902 kunne man endnu kalde en instruktionsbog "Brugsanvis-
ning for Oldsmobile" og "En Anvisning for Begyndere". Det nydeli-
ge, lille værk er udgivet af Dansk Automobil & Cyclefabrik og giver
paa 18 sider uden illustrationer en letfattelig beskrivelse af be-
tjeningen af Oldsmobile. Af denne model, den saakaldte "Curved
Dash"-type, findes der endnu her i landet to eksemplarer. Vognen
var den første billige, masseproducerede bil og fremstilledes i

Næste side