Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  2

 
 

 

 
     Dansk Veteranbil Klubs Næstformand, civilingeniør
     E. Vagn Jensen:, der var Medlem af Veteranbilløbets
     Dommerkomité, har givet følgende Udtalelse om
     Begivenheden:


Det var ikke uden betænkeligheder og overvejelser, at jeg sagde
ja til KDAKs anmodning om at paatåge mig hvervet som meddommer
i det Skandinaviske Veteran Rally. Mine erfaringer paa løbs
om raadet var ikke overvældende, men nogen beroligelse var det
for mig at vide, at mine meddommere var høje autoriteter

Den 84aarige George Lanchester, medkonstruktør af aarhundred-
skiftets berømte Lanchester biler og nu President for The
Veteran Car Club i England, indebar et halvt aarhundredes vi-
den om rallies og motorteknik. Min anden meddommer var direk-
tør Erik Pallin, en svensk herre i tredserne, som havde til-
knytning til motorsporten igennem motorbaneledelse.

Ingeniør Japs tilrettelæggelse af den danske afdeling af løbet
gas os anledning til at forvente en planmæssig afvikling.

Ved gennemgangen af instrukserne aftenen før i Politikens hus,
hvor enhver havde muligheder for at faa afklaret tvivlsspørgs-
maal, fremgik det, at rallyet bar noget præg af orienterings-
løb, hvilket nok vakte lidt nervøsitet imellem deltagerne.
Direktionssekretær Baré, KDAK, sørgede paa en meget dygtig
maade for, at alle meddelelser og spØrgsmaal blev givet og be-
svaret paa engelsk og tysk, saa ingen misforstaaelser burde
opstaa.

Kortegekørslen fra Christiansborg ridebane til Eremitagen
voldte nok lidt vanskeligheder, men er det, ikke at forvente
med saa mange vogne af saa mange forskellige klasser ? Faren
for uheld ville nok være større ved at slippe vognene løs i
den stærke morgentrafik.

Da ca. 2/3 af vognene var sendt af sted, startede dommerkomi-
teen gennemkørslen af ruten i Wiboe-Hansens store Rolls-Royce;
vi kørte kun forkert nogle faa gange og saa paa ruten flere
deltagere, som havde vanskeligheder med orienteringen. Af hen-
syn til udlændingene bør man sikkert opmærke ruten, lade det
orienteringsmæssige falde væk, da dette jo i nogen grad favo-
riserer de lokale kørere, og der er saamænd rigeligt at passe
paa, naar tiderne skal holdes, og posterne afvikles.

Lenchester mente, der var for stor spredning over løbet, og
at vognene burde være sendt af sted med mindre mellemrum, imid-
lertid kræver løbsreglerne her i landet den forholdsvis store
spredning af hensyn til trafiken. Desuden var Lanchester ikke
rigtig tilfreds med, at de hemmelige poster standsede vognene
og noterede tider for deres ankomst og afgang. Det skulle sene-
re vise sig, at han havde ret, idet der netop herover fremkom
protester i forbindelse med den svenske afdeling af løbet.

Vi var i dommervognen enige om, at, der udvistes en beundrings-
værdig kørsel af mange deltagere. Vejret var jo ikke stille, og

Næste side