|
Bilhistorisk Tidsskrift December 1959 side 2 |
||
|
Dansk Veteranbil Klubs Næstformand, civilingeniør E. Vagn Jensen:, der var Medlem af Veteranbilløbets Dommerkomité, har givet følgende Udtalelse om Begivenheden: Det var ikke uden betænkeligheder og overvejelser, at jeg sagde ja til KDAKs anmodning om at paatåge mig hvervet som meddommer i det Skandinaviske Veteran Rally. Mine erfaringer paa løbs om raadet var ikke overvældende, men nogen beroligelse var det for mig at vide, at mine meddommere var høje autoriteter Den 84aarige George Lanchester, medkonstruktør af aarhundred- skiftets berømte Lanchester biler og nu President for The Veteran Car Club i England, indebar et halvt aarhundredes vi- den om rallies og motorteknik. Min anden meddommer var direk- tør Erik Pallin, en svensk herre i tredserne, som havde til- knytning til motorsporten igennem motorbaneledelse. Ingeniør Japs tilrettelæggelse af den danske afdeling af løbet gas os anledning til at forvente en planmæssig afvikling. Ved gennemgangen af instrukserne aftenen før i Politikens hus, hvor enhver havde muligheder for at faa afklaret tvivlsspørgs- maal, fremgik det, at rallyet bar noget præg af orienterings- løb, hvilket nok vakte lidt nervøsitet imellem deltagerne. Direktionssekretær Baré, KDAK, sørgede paa en meget dygtig maade for, at alle meddelelser og spØrgsmaal blev givet og be- svaret paa engelsk og tysk, saa ingen misforstaaelser burde opstaa. Kortegekørslen fra Christiansborg ridebane til Eremitagen voldte nok lidt vanskeligheder, men er det, ikke at forvente med saa mange vogne af saa mange forskellige klasser ? Faren for uheld ville nok være større ved at slippe vognene løs i den stærke morgentrafik. Da ca. 2/3 af vognene var sendt af sted, startede dommerkomi- teen gennemkørslen af ruten i Wiboe-Hansens store Rolls-Royce; vi kørte kun forkert nogle faa gange og saa paa ruten flere deltagere, som havde vanskeligheder med orienteringen. Af hen- syn til udlændingene bør man sikkert opmærke ruten, lade det orienteringsmæssige falde væk, da dette jo i nogen grad favo- riserer de lokale kørere, og der er saamænd rigeligt at passe paa, naar tiderne skal holdes, og posterne afvikles. Lenchester mente, der var for stor spredning over løbet, og at vognene burde være sendt af sted med mindre mellemrum, imid- lertid kræver løbsreglerne her i landet den forholdsvis store spredning af hensyn til trafiken. Desuden var Lanchester ikke rigtig tilfreds med, at de hemmelige poster standsede vognene og noterede tider for deres ankomst og afgang. Det skulle sene- re vise sig, at han havde ret, idet der netop herover fremkom protester i forbindelse med den svenske afdeling af løbet. Vi var i dommervognen enige om, at, der udvistes en beundrings- værdig kørsel af mange deltagere. Vejret var jo ikke stille, og |