Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  17

 
 

 

 
førerer skal gøre, særlig naar han benytter haandbremsen. Frem-
deles skal man holde fast paa og arbejde med turinstruktionsbog
kort og andet papyrus, underlag, maalepasser, ur, helst et par
ure, det ene et stopur, blyant, papir, regnestok o.s,v.


     Da vinden virker meget stærkt ved de effektive kørehastig-
heder, navnlig i modvind og sidevind, er det vanskeligt at fast-
holde et kort med en enkelt haand og umuligt at fastholde det
selv med begge hænder, saa det ikke blafrer for voldsomt til at
kunne bruges. Det betyder ganske vist ikke meget, da man alli-
gevel skal bruge begge hænder til at fastholde sig med og øjne-
ne til at fastholde vejen, hver gang man skal gennem et sving in
natura. Og naar det regner, bliver kortet hurtigt opblødt og gaar
i smaastykker, som blæser bort. Dertil kommer, at det erfarings-
mæssigt kan være saa bidende koldt i juli (det var det i alt fald
paa rally-turen), at man bliver for valen om hænderne til at kun-
ne bruge dem til ret meget.

     Det foreslaas derfor, at alle fremtidige rallydeltagere faar
udleveret ikke alene kort, men ogsaa en plastic-pose, tegnestif-
ter og et tyndt brædt. Hvad de skal bruge det, til, finder de me-
get snart ud af. - Maalepasser og egentligt stopur kan nbserva-
tører i den art vogne derimod ikke udnytte i praksis, regnestok
næppe heller.


     Som observatør maa man foreslaa, dels af hensyn til observa-
tørerne, dels for at stille alle rally-deltagere lige, at biler-
ne ikke bør deles i grupper efter deres alder, men derimod i føl-
gende tekniske klasser, i hvilke kravene til observatørerne er
højst forskellige:

     1) lukkede biler, 2) aabne biler med vindskærm, 3) biler
uden vindskærm, 4) biler uden forbrædt.

     Forslagsstilleren finder atter grund til at fremhæve, at
jeg var observatør i en mere end 50 aar gammel bil hvis køre-
egenskaber var fremragende, alt for fremragende til at kunne ud-
nyttes fuldt ud, naar den kun medbragte en observatør med kun
to hænder.


     For observatører, som kører i moderne biler, tegner bille-
det sig naturligvis ganske anderledes. De kan arbejde i ro og mag,
lunt og tørt, let og rart, med underlag eller handskerum og vogn-
gulv til at lægge fra sig paa, skifte fra fjernbriller til læse-
briller, lade regnestokken være indstillet paa en bestemt konstant,
trille med maaleruller paa kortet, holde hænderne varmeuden at
skulle bruge vanter, holde kortene sammen (tørre), have en ekstra
haand til at holde kortet udbredt, yderligere en til at holde in-
struktionsbogen med og en anden til at blade i den, fremdeles en
til at bruge til stopuret, en til arbejde med blyant og papir
for at beregne hastigheder, en til at bruge maalepasseren, for
blot at nævne de mest paakrævede hænder.

En ganske anden sag er, at disse observatører ikke har det

Næste side