|
Det,
der skal paaskønnes, er Ejernes Interesse og Arbejde for
Bilernes Bevarelse i perfekt Stand. Ved Rallyernes "Skønhedskonkur-
rencer er det saaledes ikke saa meget Køretøjernes medfødte Ele-
gance, man præmierer som det er Kørernes "Pride of Ownership", de-
res Ejerstolthed, som manifesterer sig i Restaurering, Vedligehol-
delse og fin Kørsel.
For den Sags Skyld kunde Dansk Veteranbil Klub udover Tilnav-
net "Bilhistorisk Selskab" godt kalde sig "Forening for omsorgsful-
de Bilister" eller "De velholdte Bilers Klub''. Thi det er med Hen-
syn til Vognenes tekniske og kosmetiske Stand, at man bør være in-
tolerant, ikke overfor visse Aargange eller Konstruktionsprincipper
endsige æstetiske Principper. Hver maa have Lov til at have sine
egne Idealer, naar blot han varetager dem vel.
Jens
Nielsen.
-----oo0oo-----
MARC BIRKIGT OG HISPANO-SUIZA.
Naar man ser
bort fra den lille kreds af personer, der er mere
interesseret i, hvad automobilindustrien har frembragt, end hvilken
nuance af dueblaa Opel Rekord for 1960 vil blive levercl i, betyder
navnet Marc Birkigt sandsynligvis ikke noget, men trods dette var
Marc Birkigt den eneste konstruktør, det nogensinde lykkedes at pro-
ducere en vogn, der var en alvorlig konkurrent til Rolls-Royce om
titlen som verdens bedste vogn. Birkigt's produkt, Hispano-Suiza'en
var - og er - en af de vogne, der maa tælles med, naar der skal hol-
des mandtal over de ypperste mærker af automobiler gennem tiderne.
Marc Birkigt blev født i 1878 i Geneve og tog i en alder af
20 aar eksamen som ingeniør fra Ecole-des-Arts et Metiers. Kort ef-
ter eksamen drog han i 1899 til Spanien, hvor han fik ansættelse i
et firma, der konstruerede elektriske lokomotiver.
Birkigt blev imidlertid efterhaanden mere interesseret i biler,
og i 1904 lykkedas det ham at faa en række spanske finansfolk til at
skyde penge ind i et nyt selskab "Societe de Construction d'Automo-
biles", og for at symbolisere forbindelsen mellem spansk kapital og
svejteisk teknik valgte man navnet Hispano-Suiza til de biler, man
agtede at fremstille.
I 1906 udstillede det nye firma for første gang paa Salonen i
Paris der dengang var den absolut toneangivende udstilling i ver-
den. Hispano-Suiza udstillede to 4-cylindrede modeller, den ene med
boring og slaglængde 100 x 120 mm, 3758 cc og den anden med boring
og slaglængde 130 x 140 mm, 7433 cc. Begge
modeller var ret konven-
tionelle i konstruktionen med en T-motor, d.v.s. sidestillede venti-
ler med en knastaksel paa hver side af motoren, men som en nyhed var
dog gearkassen bygget sammen med motoren. 1 1907 udvidede Birkigt
programmet med to 6-cylindrede modeller, 115 x 115 mm, 6213 cc og
130 x 130 mm, 10353 cc, og som det fremgaar af
dimensionerne var
disse motorer kvadratiske, hvad der jo i dag er allerhøjeste mode.
Næste side
|
|