Bilhistorisk Tidsskrift  Sommer 1960   side  9

 
 

 

 
imidlertid ikke op, og det lykkedes dem i løbet af 3 timer og 10 mi-
nutter at reparere motoren og komme i gang igen. De var imidlertid
1000 km bagefter, og 4 timer senere sprængtes motoren paa Stutz'en
praktisk talt i stykker. Der var da ialt gaaet 19 timer og 21 minut-
ter, og Moskovics bad endelig om naade. Hispano'en havde ialt tilba-
gelagt 2184,217 km med en gennemsnitsfart af lige ved 113 km/timen,
hvor det dog maa tages i betragtning, at Hispano'en efter Stutz'ens
to første reparationer havde kørt roligt rundt med en fart af 115-
120 km/timen. For dog at vise, hvad den var værd, kørte den dog en
omgang med 144 km/t, hvad der var rekord paa Indianapolis-banen for
ikke-racervogne.

     For dog at trøste Moskovics lidt, købte Weymann for en del af præmiesummen et Stutz chassis.

     I 1924 ophørte den spanske fabrik med produktionen af den 4-cy-
lindrede Barcelona model, og man kom frem med en mindre udgave af
32 CV'ern. Den spanske model havde boring og slaglængde paa 85 x
110 mm, hvilket svarer til et kubikindhold paa 3.745 cc. Disse vogne
var forsynet med en ualmindelig lav gearing i differentialet, hvil-
ket nedsatte marchhastigheden meget væsentligt, men under hensyn til
kvaliteten af de spanske veje i tyverne, havde dette sikkert ikke
meget at sige, for selv den bedst byggede bil ville sikkert ryste
fra hinanden, hvis man forsøgte at køre med større hastigheder.

(fortsættes)    

-----oo0oo-----

Tekst til fotografierne paa næstsidste side:

Øverst ses et fotografi af motoren i den i artiklen omtalte Boulogne-
model, der har tilhørt Andre Dubonnet.

Det næste billede viser selve vognen, saaledes som den ser ud i dag,
efter at den nuværende ejer har forsynet den med skærme af tulipantræ.

Det nederste billede viser en 1924 model forsynet med phaeton karosseri
fra Brunn Body Co., Buffalo, New York. Denne vogn blev i sin tid bygget
til Edsel Ford, skønt Lincoln dengang var erhvervet af Ford Motor Co.

Tekst til fotografierne paa sidste side:

Det øverste billede viser en H6C cabriolet a avant decouvrable fra
Henry Binder, Paris.

Det næste billede er taget ved en concours d'elégance og viser lige-
ledes en H6 med karosseri fra Duvivier.

-----oo0oo-----

Næste side