|
Bilhistorisk Tidsskrift Sommer 1960 side 9 |
||
|
imidlertid ikke op, og
det lykkedes dem i løbet af 3 timer og 10 mi- nutter at reparere motoren og komme i gang igen. De var imidlertid 1000 km bagefter, og 4 timer senere sprængtes motoren paa Stutz'en praktisk talt i stykker. Der var da ialt gaaet 19 timer og 21 minut- ter, og Moskovics bad endelig om naade. Hispano'en havde ialt tilba- gelagt 2184,217 km med en gennemsnitsfart af lige ved 113 km/timen, hvor det dog maa tages i betragtning, at Hispano'en efter Stutz'ens to første reparationer havde kørt roligt rundt med en fart af 115- 120 km/timen. For dog at vise, hvad den var værd, kørte den dog en omgang med 144 km/t, hvad der var rekord paa Indianapolis-banen for ikke-racervogne. For dog at trøste Moskovics lidt, købte Weymann for en del af præmiesummen et Stutz chassis. I 1924 ophørte den spanske fabrik med produktionen af den 4-cy- lindrede Barcelona model, og man kom frem med en mindre udgave af 32 CV'ern. Den spanske model havde boring og slaglængde paa 85 x 110 mm, hvilket svarer til et kubikindhold paa 3.745 cc. Disse vogne var forsynet med en ualmindelig lav gearing i differentialet, hvil- ket nedsatte marchhastigheden meget væsentligt, men under hensyn til kvaliteten af de spanske veje i tyverne, havde dette sikkert ikke meget at sige, for selv den bedst byggede bil ville sikkert ryste fra hinanden, hvis man forsøgte at køre med større hastigheder. (fortsættes) -----oo0oo----- Tekst til fotografierne paa næstsidste side: -----oo0oo----- |