Bilhistorisk Tidsskrift  Sommer 1960   side  13

 
 

 

 
Rally Reflektioner efter Ribe.

     K.D.A.K.s Tulipan-Veteran Rallye Horsens-Ribe blev en stor Succes.
Løbet var aabent for Biler til og med 1927, og 20 Vogne var tilmeldt.
Heraf deltog 17 Vogne i Rallyet. Om aftenen festede Deltagerne og de-
res Fruer eller Observatører sammen med Arrangørerne fra K.D.A.K. og
Ribe Turistforening længe efter Ribe Vægteren havde forkyndt Byens
Sengetid.

     Ved en saadan Lejlighed opdager man som Medlem af D.V.K., at der
er en Verden udenfor Verona. Der er andre, som istandsætter Veteran-
biler og deltager i Rallies med deres Vogne - og det, hænder ogsaa, at
en eller anden Vogn er mere pietetfuld istandsat end nogle af vore
egne. (Af de 17 deltagende Vogne var de 8 Medlemmer af D.V.K.) Imid-
lertid, Medlemmer eller ikke Medlemmer, var vi alle glade, for, at
K.D.A.K. paa en saa udmærket Maade for anden Gang har taget Initiativet
og gennemført et stort Rally for Veteranbiler - et Initiativ, som maa-
ske nok burde have haft sit Udspring i D.V.K., især da det er formule-
ret i vore Love. Lad os derfor bare indrømme, at et saadant Arrangement
med et saa stort Jordpersonel magter vi slet ikke; og derfor har vi kun
Grund til at glæde os over, at andre vil sætte i Scene for os. Alle
sure Miner over, hvorfor der ikke stod Dansk Veteranbil Klub i Avisen
el. lign. bør derfor ophøre, og skal der kritiseres, saa maa Kritikken
rettes mod os selv.

     Hvis vi ønsker at se alvorigt restaurerede Biler, jeg tænker
særligt paa Farverne og Originaliteten, og hvis vi ønsker, at der skal
staa Respekt om D.V.K.s Navn, kan jeg kun se een farbar Vej - og det
er Udstedelse af Certifikater for Klubbens Vogne,

     Som det er nu, er vi lidt ude at svømme. Man havde til dette Rally
forsøgt paa Forhaand at bortskrænLme eventuelle smagløse Vogne ved paa
Indmeldelsesblanketten at forlange Vognens Farver opgivet - vel viden-
de, at havde man først accepteret en Vogn paa Papiret, kunde man næppe
være bekendt at hjemsende den fra Startstedet blot paa Grund af nogle Farver.

     I langt de fleste Tilfælde var Resultatet tilfredsstillende. En-
kelte "Bolsjer" var dog svære at sluge. En 1926 RENAULT nok saa til-
forladeligt beskrevet sort-rød paa Blanketten, viste sig at have sorte
Skærme og Karosse og hertil en bolsjerød Top. En sort T-Ford var pry-
det med en citrongul Foraksel, blank Messingkøler og udv. Bolthorn med
en grøn Plastichaveslange. En enkelt Ford blev diskret kasseret af Ma-
skinkontrollen, den fik kun Lov til at køre fra Start i Horsens til
Restarten udenfor Byen.

     Som det er nu, vil derved fremtidige Rallies let blive enkelte
ubehagelige Overraskelser. Gaar man derimod over til at udstede Certi-
fikter, vil jeg anbefale, at man gør det ganske enkelt. Lad være med
at gøre Forskel ved at lave Opdelinger i flere Klasser, det vil kun
resultere i Utilfredshed og alt for megen Besvær - og maaske endog med-
føre, at de Vogne, som ikke kan opnaa det blaaeste Stempel, slet ikke
ønsker at faa et Certifikat. Den engelske Veteran Car Club er forelø-
big ene blandt al Verdens Veteranbilklubber om at datere Vogne. Et Ske-
ma skal udfyldes og fremsendes tillige med tydelige Fotografier. En
lignende Fremgangsmaade kunde anvendes herhjemme, dog bør vi nok være
forsigtige med at datere Vognen. Men selv uden Datering vil en saadan
Godkendelse være et stort Skridt i den i rigtige Retning.

Næste side