|
QUIZ'EN
Den i "Sommer"-heftet af B.H.T.
afbillede quiz-bil var en
Stanley - altså en "steamer", en dampvogn.
Rigtige svar indløb fra de sædvanlige tre medlemmer. -Opgaven
var altså ikke for svær for nogen af dem.
Stanley-steameren må kendes af alle Tivoli-gængere, som i de
sidste par somre har kunnet se en lille model af Stanley - dog i
dette tilfælde ikke med en dampmaskine eller en anden form for egen
kraftkilde - køre omkring på den morsomme træbane.
Stanley-vognene blev drevet af dampmaskiner i alle de ca. 30 år,
mærket eksisterede, nemlig fra 1897 til 1925. - Så vil nogle måske
gøre gældende, at de ikke var biler; thi bilerne, der fremkom 1885,
karakteriseredes jo ved forbrændingsmotorer og ved at være meget
bedre end dampvognene og ved at være opfundet af tyskere og følge-
lig ved at fortjene eneret på betegnelsen automobiler - mener mange,
selv i "Hammel"-vognens hjemland -. Lad det straks være sagt, at
mange af dampbilerne allerede i 1860-erne, 1870-erne og 1880-erne
kørte fortrinligt, langt bedre end forbrændings-motorbilerne fra
1860-erne, 1870-erne og 1880-erne. Og dampbilerne hævdede sig særde-
les godt siden hen. Det gjaldt ikke mindst "Stanley-steamerne".
Brødrene Stanley - de var homozygotiske, altid ensklædte tvil-
linger - var født 1849 og var altså ret gamle, da de i 1896 begyndte
at konstruere en lille dampvogn. Den blev færdig i september 1897.
Den 9. november 1898 vistes denne vogn for talrige tilskuere på en
cyclebane, hvor den konkurrerede med andre "horselers carriages".
Som gennemsnitshastighed for flere rundture præsterede den godt 43 km
i timen. Folk var begejstrede. Mange ville købe. De to brødre, der
hidtil havde fabrikeret fotografiske plader, købte en cyclefabrik og
begyndte at fremstille en serie på 100 biler. Disse blev lavet af
standardiserede komponenter, som kunne udveksles. Altså moderne
fabrikationsmetoder, - indført længe før Olds, Ford og andre indførte
dem i bilindustrien. Karosserierne leveredes fra en vognfabrik.
1899 solgte de virksomheden til andre, som dog ikke kunne enes
indbyrdes, hvilket medførte dannelsen af to firmaer, "The Moline Co."
og "The Locomobile Co.", begge siden berømte bilfabrikker, som
producerede biler, omend senere med benzinmotorer, lige til henholds-
vis 1918 og 1921. Stanley-brødrene begyndte snart igen med et nystar-
tet eget selskab.
Blandt deres talrige konstruktioner kan nævnes en vogn, en
rødmalet, cigarlignende, fortil kileformet vindkløver, af folk kaldet
Torpedoen eller Stanley-Strømlineren. Den præsterede den 30. maj 1903
på en bane nær Boston at køre en mile på 62,8 sekunder. Dette var
amerikansk banerekord. Men det skal dog bemærkes, at denne rekord kun
stod nogle timer, til en Ford-racer samme dag et andet sted i U.S.A.
præsterede en mile på 61,6 sekunder.
Næste side
|
|