|
En sommerferietur veteranbilmæssigt
set.
Hvad kan en
veteranbilentusiast se paa en sommerferietur gennem
Europa i bil ? For de af dette blads læsere, der ikke har været gen-
nem Europa i de senere nar, kan det maaske have interesse at læse,
hvilke glæder og skuffelser en veteralbilentusiast kan blive udsat
for paa en tur gennem Tyskland, Schweiz, Italien og Frankrig. Det er
ikke her hensigten at beskrive de forskellige museer, der findes i
disse lande, idet dette vil ske eller er sket gennem særskilte ar-
tikler i bladet, ligesom der heller ikke vil blive omtalt de mulig-
heder, der staar aabne med henblik paa at kontakte samlere i udlan-
det, men alene hvad man kan møde paa sin vej.
Det kan her med det samme fastslaas, at man som veteranbilentu-
siast roligt kan skynde sig gennem Tyskland. Af førkrigsvogne findes
kun her de gamle DKW'err med karosserier af magarinekasser samt nogle
enkelte BMW 327 cabrioletter. Den sidste er naturligvis en smuk vogn,
men saa kendt hjemmefra, at man ikke falder i staver, naar man ser
et eksemplar paa vejen.
Det bliver straks meget mere spændende i Schweiz, hvor man har
reelle muligheder for paa gader og veje at møde vogne, der kan faa
tænderne til at løbe i vand. Det er navnlig her Geneve og egnen fra
Geneve til Basel over Lausanne, der har interesse. Dette skyldes vel
væsentlig, at Geneve og omegn er fyldt med pragtfulde villaer tilhø-
rende rigfolk fra hele verden, og mange af garagerne til disse vil-
laer har været fyldt med spændende vogne. Paa en køretur fra Geneve
til Basel saa jeg i løbet af en eftermiddag saa interessante vogne
som 1932 Delage D8 daloon, 1938 Cadillac V16 1andaulet de ville med
specialkarosseri, 1937 Mercedes-Benz 5ooK cabriolet, der var saa fan-
tastisk velholdt, at jeg sjældent har set noget lignende, 1939 eller
1946 Delehave 2-personers roadser, et par førkrigs Rolls-Roycer etc.
I Italien skifter billedet igen, idet jeg i løbet af 4 dage i
San Remo og omegn ikke saa en eneste førkrigsvogn med italienske num-
merplader, bortset fra enkelte Fiat 500 og 1100, som
vel maa siges
at falde udenfor, hvad klubbens medlemmer er interesseret i. Der er
naturligvis mange pragtfulde vogne i Italien som Ferrari, Maserati,
Alfa-Romeo og Lancia, ligesom der ogsaa er utallige Fiater med spe-
cialkarosserier, men man kan ikke forvente at løbe; paa en Isotta-
Fraschini eller en Alfa-Romeo 8C 29ooC. Man har derimod indtrykket
af, at Italienerne er meget interesseret i ældre
og sjældne biler,
naar der lige ses bort fra selv at eje en. Selv en saa forholdsvis al-
mindelig vogn som MG TC vakte stor interesse alle vegne, og man kun-
ne saaledes risikere, naar man kom tilbage til den at finde en smi-
lende ung dame ved rattet, der var ved at blive fotograferet af ven-
inden.
Naar man forlader Italien paa vej til den franske riviera, sti-
ger forhaabningerne til at se vogne, der kan interessere en. Man
erindrer dels, at Rivieraen sammen med Paris tidligere var det sted
i verden, hvor der var flest Rolls-Roycer, Hispano-Suizaer etc.,
dels kan man fra tidligere besøg huske, hvorledes det paa promena-
den i Cannes var muligt at, leje en 1935 Hispano-Suiza landaulet de
ville med karosseri fra de Villars eller en Rolls-Royce limousine.
Ak, hvor forandret.
Næste side
|
|