Bilhistorisk Tidsskrift  Forår 1961   side  9

 
 

 

 
     Paa vogne med centralsmøring anbefales det at hælde den moderne
selvrensende olie i centralsmøresystemets tank. Brug af Molybdænsulfid
maa her fraraades, da dette stofs iøvrigt udmærkede egenskab - stor
affinitet (vedhængskraft) til metalflader - i hvert fald teoretisk
maa medføre fare for forstoppelse i centralsmøresysteriets snævrere de-
le eller ved udmundingen i fjederlasker, støddæmpere o.s.v. Den selv-
rensende olie har den modsatte, her eftertragtede virkning: alle smø-
resteder kommer i brug.

--------

     Det anbefales ofte ved parkering paa et hældende sted at anbrin-
ge vognen i et lavt gear samt at undlade brugen af haandbremsen, som
i sommervarme kan løsne sig og i vinterkulde fryse fast. Hertil skal
føjes, at man, naar køleren vender nedad, bør vælge 1. gear, og naar
køleren vender opad, bør anvende bakgearet.

     Denne tilføjelses motivering er, at vognen for at komme i bevæ-
gelse i en af disse stillinger bl. a. maa overvinde motorens kompres-
sion, hvilket er saa godt som umuligt, hvis motoren ellers kan star-
tes.

     Hvis man efter en lang køretur parkerer vognen gennemvarm i motor,
gear og differentiale og følgelig med tyndtflydende olie disse steder
og anbringer køleren ned ad bakke og gearstangen i bakgearposition,
hvilket er temmelig almindeligt, vil vognens egenvægt kunne bevirke,
at køretøjet begynder at rulle fremad, idet motoren trækkes baglæns,
kompression derhos ikke indtræder, og modstanden i transmissionerne
er ringe.

     Derfor: Hvis vognen vil rulle fremad, bruges l. gear, hvis vog-
nen vil rulle baglæns, bruges bakgear som bremse ved parkering.

--------

     Til slut et tip, som er kormmet redaktionen for øren for faa dage
siden og maa tages med et vist forbehold, selvom det findes saa sand-
synligt, at det straks videregives her:

     En ældre grosserer i Gentofte har til sin lommelygte tre pærer
paa f. eks. 4,5 og 3 og 2 volt. Naar 4,5 volt pære ikke mere kan lyse
med det dertil normerede batteri, sætter han 3 volt pæren i (senere
igen 2 volt pæren) og opnaar atter en tid straalende lys med samme
batteri. Dette er i sig selv en kendsgerning og et tip.

     Maaske kan man, hvis f. eks. 4 volt automobillamper kan købes,
i stedet for anbringelse af et lysrelais ved søvnige forlygter maale
disses spænding og satte en dertil svarende pære i. Er det en lys ide?!

--------

Oplysninger eller artikler, som kan være af interesse for D.V.K.'s
restaurerende skare, modtages gerne til denne rubrik af
Georg Christiansen, Tværbommen 53, l.th., Gentofte.
Samme sted modtages tilmeldelser til saavel pinseturen som veteran-
billøbet i Karlshamn.

Næste side