|
Bilhistorisk Tidsskrift Forår 1961 side 14 |
||
|
Ordet
touring var i U.S.A. oprindelig ogsaa blevet benyttet om en ensædet 2 pers. bil, ganske vist parallelt med andre betegnelser herfor, dog ikke phaéton, som da var at næsten ukendt navn i Amerika. Touring-betegnelsen kom derfor til at referere til flere forskel- lige karosserityper, baade smaa og store, ganske vist alle aabne vogne, næsten alle med kaleche. (I England er ordet touring aldrig blevet vi- dere brugt, og dets betydning har været noget uklar. Det refererede som regel ikke til en bestemt karosserimodel, kun an anvendelse, jfr. sportsbil, brandbil o.s.v. I Europa skete der en lignende udvikling med hensyn til beteg- nelsen phaéton. Denne betegnelse brugtes efterhaanden meget uden prefix'et "dobbelt". De aabne 4-5 pers. vogne blev i tidens 1øb langt mere almindelige end de 2 pers. Følgelig blev ordet phaéton mest brugt i betydningen en aaben 5 pers. vogn. Den blev endog brugt for 7 Pers. aabne vogne. Nu glemte man yderligere, at en phaéton ogsaa kunne være en 2 pers. vogn; ja, amerikanerne naaede vel knapt at opdage, at man kunne bruge ordet phaéton om en saadan, og betegnelsen dobbelt-phaéton kom ikke i brug i Amerika. I Tyskland og delvis ogsaa i Frankrig fremkom omkring 1910 be- tegnelsen torpedo om de aabne vogne for 5 og 7 pers., som ved denne tid fremkom i udgaver med højt motorparti og delvis med lave karosserikan- ter og bagender og med helt flugtende linier og flader hele vejen fra vognens forparti til dens bagende. Denne vogntype blev almindelig og samtidig blev navnet alminde- ligt. Snart brugtes ordet torpedo generelt i Tyskland og hyppigt i nabolandene om næsten enhver større aaben bil. I Amerika fremkom bilerne med total integrering af motorparti- et og karosseripartiet og med flugtende, høje, glatte sidelinier først senere end i Europa. Betegnelsen touting var den almindelige før første verdenskrig for typiske, fortil lave touringvogne. Enkelte bilfirmaer brugte dog betegnelserne torpedo og phaéton, indført fra Europa, men uden at forbinde noget særligt ved dem, blot for at være lidt finere paa den. Betegnelserne touting, torpedo og phaéton blev i visse tilfælde benyttet sideordnet af firmaer om modeller, der var lidt forskel- lige, bl. a. med hensyn til forpartiets højde og sammenbygning med ka- rosseriet og bagendens udformning uden eller med kaleche. Efterhaanden blev det almindeligt ogsaa i U.S.A. at udføre ka- rosseriet og motorhjælmen paa en saadan maade, at vognene fik jævne, flugtende sider. Undertiden brugte man betegnelsen torpedo-touring, f.eks. om modeller uden vindskærm og kaleche i modsætning til de egentlige tou- ring-modeller. Betegnelsen tonneau brugtes meget længe af enkelte firmer, fak- tisk helt til første verdenskrig. Visse modeller kaldtes touring- tonneau, for at indicere, at deres bagparti var kortese og højere end |