Bilhistorisk Tidsskrift  EfterÃ¥r 1961   side  4

 
 

 

 
    Fra Søfartsmuseets tÃ¥rn toges først et vue ud over den smukke by
(som den dag i vore øjne var yderligere smykket).

     Derefter kørte alle bilerne samlet til Götapladsen, hvor de Indu-
strihistoriske Samlinger skulle beses. Højinteressent og meget anbefa-
lelsesværdigt. Man bevæger sig her imellem fuldt restaurerede køretøjer
af herligste slags som en tidlig Volvo touring, en imposant Rolls Royce
Silver Ghost Limousine 1912, en fin Crossley samt flere andre og her-
iblandt sidst men ikke mindst en danskbygget D.V.C. fra før 1910, som
bringer betragteren til at overveje en svensk mægling i striden om de
islandske håndskrifter......


     Fra Götapladsen kørte det flotte opbud af biler fra Sverige, Norge
og Danmark ud på landet ad veje, der førte gennem maleriske landskaber.
Første ophold gjordes på et gods, hvor en urestaureret elektrisk bil
fra omkring 1905 af mærket Krieger besås. Næste ophold gjordes ved Sig-
vard Wennbergs lade, hvor tandlægens samling af fine Auburns og pragt-
fulde Packarder præter plura blev beundret. "Sigge" gav den en tand til,
idet han her serverede kaffe og the med wienerbrød til alle.

     Deltagerne satte derefter atter kursen mod Göteborg i de respek-
tive vogne:

     Curt Borgenstams raffinerede Bugatti, Harald Jonssons Fiat 520 1928,
som var en virkelig fryd for øjet, Bosse Dennels Kompressor Mercedes
- B 540, der vel er god for over 150 km/t, to Ford T'er fra 1914 og 1919
i fineste stand, henholdsvis tilhørende Manfred Almquist, Skurup, (denne
har vist en større samling fine gamle biler), og Bengt Ekbom, Stockholm.
Endelig Bengt Wallerius' top-restaurerede Oryx 1914.. Den eneste delta-
gende norske vogn var en Packard convertible sedan 1932, der var købt
en god måned før turen, og som i sandhed både var et fund og en værdig
repræsentant for Norges land. Dens fører Trygve, som ellers er Lincoln-
mand, af dynastiet Kile i Christianssand, har senere afhændet denne vogn
til sin broder, Lars, som er Packard-entusiast og forøvrigt Skandinavi-
ens største indehaver af dette mærke. Med sig havde Trygve Kile forman-
den for den norske klub Öistein Bertheau (- og ofte Ove Haak, magister
Andersen og undertegnede !)


     Fra Danmark var 4 biler med i kortegen: Hillerød-Andersens ikke re-
staurerede, men alligevel reelle og særdeles pænt udseende lille Renault
fra 1923, der tilbagelagde de mange kilometer uden vanskelighed, og som
i de næste år vil blive restaureret sammen med storebror Ballot; vor
Packard convertible coupé 733, som også klarede venstretrafikken til min
glæde (især i rundkørslerne), samt - igen last not least - de to af Ib
Wiboe Hansen og 0. Øelund besiddede Rolls Royces. Ganske vist kom jeg på
denne tur til den erkendelse, at selv en Rolls Royce kan punktere, men
når bortses herfra, kan disse vogne næppe omtales mere korrekt end tilfæl-
det var i Göteborg-Tidningen den næstfølgende dag: "Automobilhistoriska
Klubbens ordförande, marinedirektör Curt Borgenstam kom själv från Stock-
holm i sin riksbekanta och ytterst elegante kvartssekelgamla Bugatti,
men de två Rolls Royce-vagnarna från 1928 och 1930 drog nog uppmärksam-
heten allra mest till sig. Danskar både, öppna, långa och gnistrande svar-
te. Även den mest inbitne folkbilsägare fick nÃ¥got drömmande i blicken
då dessa biltillverkningens kungar nästan ljudlöst gled genom gatorne."


   Pinseaften mødtes man i Etablissement Heden. Her blev holdt taler af

Næste side