|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 10 |
||
|
RAD OG VINK. Som vandpumpesmørelse er 100% ren bivoks uovertruffen. Afmonter og demonter pumpen, gør denne ren og isæt ny pakning. Hvis vandpumpens smørekop er en af dem, der er forsynet med gevind, således at man presser voks ind i pumpepakningen ved at dreje koppen, bør bivoksen smeltes ned i koppen og denne af og til efter en køretur drejes lidt til højre (indad). Hvis vandpumpen er sådan indrettet, at den skal smøres med en tryksmører, må en sådan anskaffes specielt til formålet. Pris under 10 kroner for en lille en, som er absolut til- strækkelig. Smelt bivoks ned i denne, men kog endelig ikke voksen ! Mæt pakningen i vandpumpen med voks, og tryk derefter blot af og til noget mere voks ned med tryksmøreren, efter at denne har ligget på den varme motor et kvarterstid. Ventilatorens bøsning eller rulleleje skal naturligvis smøres med fedt eller molybdændisulfid som tilforn. Ligegyldig om vandpumpeakalen (akslen mellem ventilatoren og "impelleren", som er det i en kapsel i vandledningen roterende vinge- hjul, der befordrer vandcirkulationen i et pumpekølesystem), er ny eller tæret/revet, vil bivoksen, som også er smørende, holde pakningen fuldstændig tæt, både når akslen løber rundt i flydende og står stil- le i størknet voks. Husk: Ren voks garanteret uden paraffin eller andre tilsætninger skal anvendes. Struers laboratorium, Skindergade, i København har voks, for hvis renhed man garanterer. Pris kr. 20,2o pr. kg. Det helt rigtige vil imidlertid være at tilskrive Mr. Emmet McDonald, 63, Clarks Drive, East Northport, L.I., N.Y., U.S.A. som er kontrolkemiker ved et voksraffinaderi samt indehaver af vete- ranbiler. Han sælger den absolut rigtigt raffinerede voks for dollar 1,5o + porto pr. pund. G.C. -----oo0oo----- Vi må med vemod sige Farvel til vor gamle, trofaste "Columba" - H.R.Bjufstrøm, |