|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 12 |
||
|
Som ovenfor nævnt
bragte George N. Pierce det første hesteløse køretøj på markedet i 1901, og som drivkraft anvendtes en 2 3/4 hk DeDion motor, idet Pierce ikke havde lyst til at anvende tid og penge på at udvikle en motor, før han så, om der overhovedet var forretning i at lave disse hesteløse køretøjer. Salget gik over forventning, og i 1902 blev hestekræfterne øget til 3,5. l 1903 fremkom den første model med motor af egen produktion og med betegnelsen Arrow. Det var en 2-cylindret 15 hk model med ratstyring i modsætning til de tid- ligere modeller, og den var vel nok som en af de første vogne i ver- den forsynet med ratgear. Denne model blev i slutningen af 1904 efter- fulgt af den første Great Arrow model, en 4-cylindret 24-28 hk model, der dannede grundlaget for fabrikkens modeller i de følgende år. De 24-28 hk blev snart til 28-32 hk, og det var med en sådan 28-32 hk model, Pierces søn, Percy P. Pierce, vandt Glidden løbet i 1905. Glidden løbet og lignende løb var meget populære i Amerika i be- gyndelsen af århundredet. Der var ikke tale om hastighedsløb, men på- lidelighedsløb, idet det på den tid var vigtigere at overbevise pub- likum om, at disse nye mærkelige køretøjer var så driftssikre, at man kunne vove sig ud på de elendige amerikanske veje med dem. 1 1905 startede Glidden løbet fra New York, og deltagerne skulle ialt tilbagelægge 860 miles, nemlig til Bretton Woods og tilbage igen. I Bretton Woods var der en pause på 4 dage for at give deltagerne lej- lighed til at reparere. Percy Pierce kørte sammen med sine forældre og sin forlovede samt en mekaniker. Der var ialt 22 deltagere, og hver deltager startede med 1000 points, i hvilket antal der blev trukket fra ved for sen ankomst eller efter brug af fremmed hjælp til at komme i gang efter uheld. Da turen var ovre, havde Pierce stadig 996 points til- bage og blev erklæret for vinder.
1902 Pierce "Stanhope" med 1-cylindret 8 hk motor. |