Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  12

 
 

 

 
     Som ovenfor nævnt bragte George N. Pierce det første hesteløse
køretøj på markedet i 1901, og som drivkraft anvendtes en 2 3/4 hk
DeDion motor, idet Pierce ikke havde lyst til at anvende tid og penge
på at udvikle en motor, før han så, om der overhovedet var forretning
i at lave disse hesteløse køretøjer. Salget gik over forventning, og
i 1902 blev hestekræfterne øget til 3,5. l 1903 fremkom den første
model med motor af egen produktion og med betegnelsen Arrow. Det var
en 2-cylindret 15 hk model med ratstyring i modsætning til de tid-
ligere modeller, og den var vel nok som en af de første vogne i ver-
den forsynet med ratgear. Denne model blev i slutningen af 1904 efter-
fulgt af den første Great Arrow model, en 4-cylindret 24-28 hk model,
der dannede grundlaget for fabrikkens modeller i de følgende år. De
24-28 hk blev snart til 28-32 hk, og det var med en sådan 28-32 hk
model, Pierces søn, Percy P. Pierce, vandt Glidden løbet i 1905.

     Glidden løbet og lignende løb var meget populære i Amerika i be-
gyndelsen af århundredet. Der var ikke tale om hastighedsløb, men på-
lidelighedsløb, idet det på den tid var vigtigere at overbevise pub-
likum om, at disse nye mærkelige køretøjer var så driftssikre, at man
kunne vove sig ud på de elendige amerikanske veje med dem.

     1 1905 startede Glidden løbet fra New York, og deltagerne skulle
ialt tilbagelægge 860 miles, nemlig til Bretton Woods og tilbage igen.
I Bretton Woods var der en pause på 4 dage for at give deltagerne lej-
lighed til at reparere. Percy Pierce kørte sammen med sine forældre og
sin forlovede samt en mekaniker. Der var ialt 22 deltagere, og hver
deltager startede med 1000 points, i hvilket antal der blev trukket fra
ved for sen ankomst eller efter brug af fremmed hjælp til at komme i
gang efter uheld. Da turen var ovre, havde Pierce stadig 996 points til-
bage og blev erklæret for vinder.

1902 Pierce "Stanhope" med 1-cylindret 8 hk motor.

Næste side