|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 13 |
||
|
Med denne sejr var
fabrikkens navn slået fast, og ordrerne strøm- mede ind til 1696 Elmwood Avenue, Buffalo. I 1908 kom der en 6-cylindret model, oprindelig med 40 hk, men i overensstemmelse med de regler, der stadig følges af den amerikanske automobilindustri, voksede hestekræf- ternes antal fra år til år, og 1914 modellen angaves at have 66 hk. Da det var firmaets Arrow modeller, der havde skabt firmaet dets ry, ændrede man i 1909 navnet til Pierce-Arrow, men allerede i 1907 var George N. Pierce trådt tilbage fra ledelsen, og selskabets drivende kraft var George K. Birge, der havde indskudt 1 million dollars. I disse år traf selskabets ledelse også to beslutninger, der i det lange løb førte til konkursen i 1938, nemlig at man udelukkende ville koncentrere sig om at bygge luksusbiler, samt at man kun ville indføre ændringer i konstruktionen efter at disse ændringer havde vist deres berettigelse i praksis. Den sidste beslutning medførte, at firmaet igen- nem de sidste år altid kom for sent med nyheder, idet konkurrenterne Packard, Cadillae etc. var mere dristige. Resultatet af disse to beslutninger viste sig dog ikke med det sam- me, idet salget stadig steg. Den samlede produktion fra maj 1902 til januar 1915 beløb sig til ca. 12.000 vogne. I samme periode var antallet af hestekræfter i de anvendte motorer steget fra 2 3/4 til 66. 1914 Touring car. På en række punkter holdt fabrikken stadig fast ved konstruktions- |