Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  13

 
 

 

 
    Med denne sejr var fabrikkens navn slået fast, og ordrerne strøm-
mede ind til 1696 Elmwood Avenue, Buffalo. I 1908 kom der en 6-cylindret
model, oprindelig med 40 hk, men i overensstemmelse med de regler, der
stadig følges af den amerikanske automobilindustri, voksede hestekræf-
ternes antal fra år til år, og 1914 modellen angaves at have 66 hk.

     Da det var firmaets Arrow modeller, der havde skabt firmaet dets
ry, ændrede man i 1909 navnet til Pierce-Arrow, men allerede i 1907 var
George N. Pierce trådt tilbage fra ledelsen, og selskabets drivende
kraft var George K. Birge, der havde indskudt 1 million dollars.

     I disse år traf selskabets ledelse også to beslutninger, der i det
lange løb førte til konkursen i 1938, nemlig at man udelukkende ville
koncentrere sig om at bygge luksusbiler, samt at man kun ville indføre
ændringer i konstruktionen efter at disse ændringer havde vist deres
berettigelse i praksis. Den sidste beslutning medførte, at firmaet igen-
nem de sidste år altid kom for sent med nyheder, idet konkurrenterne
Packard, Cadillae etc. var mere dristige.

     Resultatet af disse to beslutninger viste sig dog ikke med det sam-
me, idet salget stadig steg. Den samlede produktion fra maj 1902 til
januar 1915 beløb sig til ca. 12.000 vogne. I samme periode var antallet
af hestekræfter i de anvendte motorer steget fra 2 3/4 til 66.

1914 Touring car.

     På en række punkter holdt fabrikken stadig fast ved konstruktions-
metoder, der allerede var forladt af konkurrenterne, f. eks. bevarede
man rattet i højre side til 1920.

     Hvad der - trods dette - var medvirkende til for det kørende publi-
kum stadig at betragte navnet som symbolet på et af de fineste mærker,
var den kontrol, hver vogn, der blev fabrikeret, var underkastet, og som
var en af hovedårsagerne til pålideligheden i drift, som dengang var af
større betydning end i dag, hvor en køber betragter den som en selvfølge,
hvis han ikke lige går hen og køber en racersportsvogn.

Næste side