Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  14

 
 

 

 
    Allerede dengang var der i Pierce-Arrows maskinværksted ansat lige
ved 140 mennesker, hvis eneste opgave var at inspicere de forskellige
dele, der blev produceret. Hver enkelt del blev nøje inspiceret efter
hver behandling i en værktøjsmaskine. Når en motor var samlet, blev den
afprøvet på et dynamometer, hvorefter den blev skilt ad og alle dele
målt igennem. Den blev derefter samlet igen og igen afprøvet på et dy-
namometer i et lyddæmpet rum, hvor enhver lyd fra motoren let kunne hø-
res. Hvis denne passerede denne prøve, blev hestekræfterne etc. kon-
trolleret, hvorefter den til sidst blev installeret i et chassis. Det-
te chassis med motor blev derefter underkastet en streng prøvekørsel,
og efter godkendelse blev karosseriet monteret, hvorefter chefingeniø-
ren for inspektionsafdelingen personlig afprøvede den færdige vogn, in-
den den fik tilladelse til at forlade fabrikken.

     Man må ikke heraf forlede sig til at tro, at køberen herefter var
ejer af et køretøj, han kunne køre rundt med til dets dages ende uden
videre pasning og pleje. Efter instruktionsbogen for 1915 skulle 6 ste-
der smøres hver dag, 3 steder for hver 150 miles, 2 steder for hver 250
miles etc. etc. Olien skulle skiftes for hver 375 miles, ved 2000 miles
skulle hele motoren renses indvendig med petroleum og allerede ved
2000 miles skulle vognen hovedrepareres.

     Under første verdenskrig udviklede Pierce-Arrow deres såkaldte
"Dual-valve, Six" motorer, d.v.s. motorer med 4 ventiler pr. cylinder.
Disse motorer blev lavet i 2 størrelser, henholdsvis med boring og slag-
længde 4 1/2 x 5 1/2 til den dyre type 48, og 4 x 5 1/2 til den mindre
type 38. Der var ingen tvivl om, at der var tale om en god motor, og
Pierce-Arrow reklamerede da også med, at den var så smidig, at hastig-
hedsområdet i tredie gear lå fra 5 km til 120 km. Da imidlertid en ræk-
ke af Pierce-Arrows værste konkurrenter såsom Packard, Lincoln og Cadil-
lac var 8- og 12-cylindrede, betød dette allerede ved motorens fremkomst
et alvorligt handicap, og da Pierce-Arrow stædigt bevarede konstruktionen
indtil 1929, var resultatet, at Pierce-Arrow gennem tyverne stadig tabte
terræn til konkurrenterne.



1915 model 38.

Næste side