|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 15 |
||
|
Et andet alvorligt
handicap for Pierce-Arrow var, at man optimi- stisk under første verdenskrig havde udvidet fabrikken i meget væsent- ligt omfang. Alene fabriksarealet blev udvidet til 45 acres, og man ind- købte et stort antal nye værktøjsmaskiner. For at arbejde rentabelt kræ- vede denne fabrik imidlertid en produktion af en størrelse, som det var praktisk umuligt at komme op på, og resultatet var da også, at firma- et begyndte at tabe penge i større målestok. I håb om at få udvidet produktionen, således at fabrikken kunne komme til at arbejde rentabelt; introducerede Pierce-Arrow i 1925 en billigere model, kendt som Series 80. Det var kun i forhold til typer- ne 38 og 48, at der var tale om en billig model, idet priserne begynd- te med 2895 dollars for roadsteren og sluttede med 4045 dollars for li- mousine-modellen. Motoren var en almindelig 6-cylindret med sidestille- de ventiler i L og boring og slaglængde på 3 1/2 x 5 svarende til 4729 cx, der udviklede 70 hk. Hjulafstanden var 130 tommer. I 1928 blev hestekræf- terne øget til 75, og man ændrede samtidig modelbetegnelsen til Series 81. 1928 Series 81 6-cylindret sedan. Fris 3.450
dollars. |