Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  15

 
 

 

 
    Et andet alvorligt handicap for Pierce-Arrow var, at man optimi-
stisk under første verdenskrig havde udvidet fabrikken i meget væsent-
ligt omfang. Alene fabriksarealet blev udvidet til 45 acres, og man ind-
købte et stort antal nye værktøjsmaskiner. For at arbejde rentabelt kræ-
vede denne fabrik imidlertid en produktion af en størrelse, som det var
praktisk umuligt at komme op på, og resultatet var da også, at firma-
et begyndte at tabe penge i større målestok.

     I håb om at få udvidet produktionen, således at fabrikken kunne
komme til at arbejde rentabelt; introducerede Pierce-Arrow i 1925 en
billigere model, kendt som Series 80. Det var kun i forhold til typer-
ne 38 og 48, at der var tale om en billig model, idet priserne begynd-
te med 2895 dollars for roadsteren og sluttede med 4045 dollars for li-
mousine-modellen. Motoren var en almindelig 6-cylindret med sidestille-
de ventiler i L og boring og slaglængde på 3 1/2 x 5 svarende til 4729 cx,
der udviklede 70 hk. Hjulafstanden var 130 tommer. I 1928 blev hestekræf-
terne øget til 75, og man ændrede samtidig modelbetegnelsen til Series 81.

     1928 Series 81 6-cylindret sedan. Fris 3.450 dollars.

     Såfremt ledelsen af Pierce-Arrow havde næret forhåbninger om, at
denne billigere model skulle blive firmaets redningsplanke, blev for-
håbningerne gjort grundig til skamme, idet man tabte 780.200,57 dollars
i 1927 og alene i det første kvartal af 1928 225.878,11 dollars. Det
stod nu klart for enhver, at såfremt der ikke skete noget uventet, var
Pierce-Arrows dage talte.

     Der skete også noget uventet, nemlig at Studebaker blev interesse-
ret i at overtage en aktiepost i Pierce-Arrow. På den tid var Studebaker
den største amerikanske automobilproducent efter Ford og General Motors
med hensyn til aktiver. Studebakers præsident, Erskine, der var den fød-
te optimist, havde i 1926 forsøgt at komme med en konkurrent til Ford
og Chevrolet. Vognen blev kaldt Erskine efter ham, men var ikke en succes.
Erskine var derefter interesseret i at udvide Studebakers interesser i an-

Næste side