Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  25

 
 

 

 
Redaktionsbidrag.

En tidligere redaktør pådrog sig vrede, da han bemærkede, at medlem-
merne af DVK var "slappe", så sådan noget skal man altså ikke sige,
men man kan godt endnu en gang opfordre alle, der har noget på hjerte
eller hellere en fortælling om deres bil, dens restaurering eller om
et køretøj, som de har kendt til, og som måske slet ikke eksisterer
mere, til at sende det/den til redaktionen af Bilhistorisk Tidsskrift.

Jeg har herved fornøjelsen at lade forvalter Svend Aage Christiansen,
Dronninglund Hovedgård pr. Dronninglund,foregå med et fint eksempel.


Adler 1939.


Min bil er en cabriolet 2.5 liters årgang 1939, vægt 1.400 kg. Med
centralsmøring og ratlås. Denne sportsmodel var den mest typiske
Jaray-inspirerede vogn fra mellemkrigsårene, der blev bygget til re-
kordforsøg sidst i trediverne. Motoren er 6 cyl. sideventilet, cylin-
derdiameter 71 mm, slaglængde 105 mm. 2 Solex karburatorer. Topstyk-
ket er af aluminium. 12 volts elektrisk Bosch system. Kølevandet er
på ca. 16 liter, og af smøreolie går den med 6 liter. Der er instru-
mentgear med fire fremad, og fodbremse og støddæmpere er hydrauliske.
Håndbremsen er mekanisk. Transmissionen er ikke med kardanled, men
med 2 kardanskiver, jeg mener, at bagakslen er todelt, det er som på
Folkevognen, at baghjulene går sammen, når vognen hæves. Karossen er
af Karmann fabrikat 2 døres og selvbærende med indbyggede lygter og-
så tågelygten. Hjulene er pladehjul (dækstørrelse 6.50 x 16), reser-
vehjulet har plads i bagklappen over benzintanken, der kan rumme 58
liter benzin. Polstringen er mig bekendt af bøffelskind med armlæn
i midten af ryglænet, bag dette findes bagagerummet. Frontruden er
til at åbne fra førersædet, og instrumentbordet omfatter ur, olie-
tryksmåler, kølevandstermometer, benzinur, ladelampe og speedometer,
belysning og regulator til kølerjalousiet. Det var de vigtigste spe-
cifikationer over vognen, desværre har jeg for tiden intet billede
af vognen, ellers havde jeg sendt det med.

-----oo0oo-----

Næste side