Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  26

 
 

 

 

H o r c h.
----------

Historien om mærket Horch og om de mænd, der stod bag dette engang
så berømte fabrikat, er fuld af overraskelser. Den er et tydeligt
eksempel på, hvor svært det altid har været for konstruktøren og ka-
pital-indbringeren at blive enige om det fabrikat, der skulle frem-
stilles.

August Horch blev født i den lille by Winningen ved Mosel den 12-10-
1868. Efter at være blevet smed, læste han til ingeniør. Fra 1896-
1899 var han hos Karl Benz i Mannheim.

I 1900 begyndte han en selvstændig produktion af automobiler, først
i Køln-Ehrenfeld, så i Reichenbach i Voglt., for så endelig i 1904
at påbegynde den egentlige produktion i Zwickau i Sachsen.- Allerede
i 1909 forlod A. Horch det af ham grundlagte firma på grund af uover-
ensstemmelser med driftsledelsen.

De automobiler, der blev bygget i perioden fra 1900-1909, blev hur-
tigt berømte, ikke mindst på grund af deres enestående indsats i de
traditionelle løb og i de senere Prinz-Heinrich løb.

To måneder efter at have forladt sit første firma grundlagde A. Horch
i den samme by et andet firma med det samme navn. Vi ved alle, hvor-
dan det gik. På grund af en sagsøgning fra sit første firma blev
A. Horch nødt til at omdøbe sit nye firma til Audi, hvilket på latin
betyder at lytte, altså på tysk horch.

Også Audiværket gjorde han berømt. Man bemærker særlig de talrige
successer i Alpe- og i Prinz-Heinrich løbene fra 1909-1914.

I 1920 forlod han Audiværket, som det var gået meget hårdt ud over
under krigen, da man fremstillede krigsmateriale i stedet for auto-
mobiler, og kom til Berlin for at betræde posten som leder af Valu-
tacentralen for automobiler. Senere blev han præsident for Forbundet
af Motorsagkyndige.

Efter i 23 år at have været udelukket fra det af ham grundlagte fir-
ma skete det mærkværdige, at i 1932, da DKW, Wanderer, Audi og Horch
så sig nødsaget til at slå sig sammen, kom A. Horch igen tilbage til
sin første virksomhed, som han med så stor skuffelse havde måttet
forlade. Det fortælles, at han, da han kom ind i de lokaler, der var
blevet betroet ham, sank sammen over en drejebænk og græd af glæde
som et barn.

Undertegnede er den lykkelige ejer af en Horch model 420 1931. Den-
ne models motor er en videreudvikling af Poul Daimlers Horch fra
1926. Så mærkeligt var det nemlig gået. Poul Daimler, der fra 1907-
1922 havde været i sin faders firma, var blevet uenig med driftsle-
deren hos Daimler og var nu teknisk leder for "Horch-Werke" i Zwickau.
I 1926 fremkom så hans store 8 cyl. Horch, den første 8 cyl. serie-
producerede automobil i Europa.

Næste side