![]() ![]() |
|
Bilhistorisk Tidsskrift Vinteren 1963 side 27 |
||
|
For at man skal få et lille indtryk af,
hvordan alle disse serier af 8 cyl. modeller var, der fremkom fra 1926 og op til anden verdens- krig, skal der nævnes lidt om model 420. Som alle Horch vogne en fornem luxus-vogn. Af modellerne 410, 420 og 440, der alle fremkom i 1931, var 420 den største. Slag-85mm, bor-97mm, cyl.vol. 4517cc. 90 PS ved 3400 omd. 8 cyl. på række. De hængende ven- tiler styret direkte af en overliggende knastaksel. Dobbelt karbura- tor med to strålerør og dobbelt indsugningsrør. Tør enkeltpladekob- ling med vibrationsdæmpere. Det køreklare chassis' vægt 1280 kg. Model 420 cabriolet 1850 kg. Termostatkontrolleret kølerjalousi. Undervognen bliver smurt i 16 punkter ved et såkaldt Bijour centralsmøresystem. Mekaniske Bendix Duo Servo bremser. I styretøjet anvendes system Ross. Benzinforbrug 19 l pr. 100 km. Olieforbrug 0,2 l pr. 100 km. Tophastighed ca. 115 km/t. med 5 personer. Undertegnedes 420 models nuværende tilstand er meget god. Kofangerne skal dog fornikles op. Det yderste betræk på kalechen skal fornys ( ca. 800 kr. ) Nye dæk 6,50 x 19. (ca. 900 kr. med 2 reservehjul). Det, at man på et 31-årigt automobil kan beholde den skinnende ori- ginale lak, må vist siges at være ret sjældent. Dette skyldes, at vognen ikke har været indregistreret siden 1945. Det varer forhåbentlig ikke længe, før der kan kommes 24 liter vand i kølersystemet, 13,5 liter olie i smøresystemet og 80 liter benzin i tanken, således at vognen igen kan komme ud på de landeveje, den så længe har længtes efter. P.H.Rasmussen,
-----oo0oo----- |