Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  28

 
 

 

 

Maybach - den tyske "Rolls-Royce" - og Spohn.
------------

For de fleste står Mercedes-Benz uden tvivl som det fornemste tyske
bilmærke gennem tiderne, men for den, der undersøger den tyske au-
tomobilindustris historie i 20'erne og 30'erne er det i virkelighe-
den et spørgsmål, om situationen ikke er den, at Maybach må betegnes
som den tyske Rolls-Royce, medens Mercedes-Benz må betegnes som den
tyske Bentley. Det er i hvert fald en kendsgerning, at de modeller
af Mercedes-Benz, der i dag af samlere står som de eftertragtede,
dels er de af dr. Porsche konstruerede S, SS og SSK sportsvogne, dels
500K og 540K modellerne fra 30'erne, der, selvom de ikke var sports-
vogne, dog var sportsprægede. I modsætning hertil var Maybach-model-
lerne - navnlig dem fra 20'erne - konstrueret med det formål for
øje, at de skulle være komfortable, rummelige vogne til by- og lande-
vejskørsel med så let betjening som muligt.

Det nuværende Maybach-Motorenbau-GmbH blev grundlagt i 1909 under
navnet Luftfahrzeug-Motorenbau-GmbH, Friedrichshafen. Wilhelm Maybach
var i sine unge dage ansat ved Gasmotorenfabrik Deutz, hvor den ge-
niale ingeniør Otto udviklede den langsomgående firetaktsmotor. Sam-
me sted var Gottlieb Daimler ansat, og da denne i 1881 blev uvenner
med Otto og forlod Deutz, fulgte Maybach med. Daimler stiftede Daim-
ler-Motoren-Gesellschaft, Stuttgart- Bad Cannstatt, og sammen arbej-
dede de på at udvikle den hurtiggående firetaktsmotor. Efter Daimlers
død i 1900 forlod Maybach få år efter Daimler-fabrikken, idet han ik-
ke fandt sig tilpas i den hurtig voksende virksomhed, der nu var be-
gyndt at fabrikere automobiler under Mercedes-navnet.

Wilhelm Maybachs søn, Karl Maybach, viste sig at være lige så teknisk
begavet som faderen. Efter at fader og søn var kommet i forbindelse
med grev Zeppelin - luftskibenes utrættelige forkæmper - opstod tan-
ken om at stifte en fabrik for fremstilling af motorer til luftskibe,
og tilskyndet af faderen blev Luftfahrzeug-Motorenbau-GmbH stiftet
i 1909 af Karl Maybach.

I løbet af få år vandt Maybach-motorerne for luft-, land- og vandfar-
tøjer internationalt ry for pålidelighed. Efter første verdenskrig
besluttede fabriken sig til selv at lave automobiler og den første
Maybach personvogn så dagens lys i 1922, den såkaldte "22/70 PS Per-
sonenkraftwagen ohne Schaltung". Motoren var forinden vognens frem-
komst blevet afprøvet i den hollandske Trompenburg (tidligere Spyker).
Trompenburg vognen med Maybach motoren deltog i november 1920 i den
såkaldte Ohne Halt Fahrt, hvor den tilbagelagde 30.000 km uden drifts-
forstyrrelser, hvilket hævdedes at være rekord.

Næste side