Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  29

 
 

 

 
Motoren var en 6-cylindret firetaktsmotor med boring og slaglængde
på 95 x 135 mm, der udviklede 70 HK ved 2200 omdr/min. Ved konstruk-
tionen af motoren var der ikke lagt vægt på at opnå mange hestekræf-
ter, men at opnå et stort drejningsmoment. Ventilerne var sidestil-
lede og topstykket var støbt i eet sammen med motorblokken. I lig-
hed med en række andre dyrere vogne fra disse år var der både magnet -

og batteritænding og som følge heraf 2 tændrør pr. cylinder. Karbura-
toren var af Maybachs egen konstruktion. Det mest usædvanlige for en
europæisk kvalitetsvogn i dens prisklasse var transmissionssystemet,
der bestod af en kobling bygget sammen med enplanetgearkasse a la
Ford T. Når den kombinerede koblings- og gearskiftepedal var i øver-
ste stilling, var vognen i direkte gear. Motoren var så kraftig, at
dette gear blev brugt under alle normale kørselsforhold og også i
bakket terræn, hvor stigningerne ikke oversteg 10%. Startmotoren var
så kraftig, at man normalt startede vognen i dette gear, idet start-
motoren trak hele vognen af sted, indtil motoren gik i gang, hvor-
efter startmotoren automatisk slog fra. Når pedalen blev trådt halvt
ned, var gearkassen i frigear, og når pedalen blev trådt i bund, fik
man bjerg- eller slæbegearet.

Som den første tyske vogn var modellen udstyret med mekaniske 4-hjuls-
bremser, og både hånd- og fodbremsen virkede på alle fire hjul. Brem-
setromlerne var af letmetal med køleribber og indlagte stålforinger.
Affjedringen bestod af halvelliptiske bladfjedre på alle hjul; og for
at forstærke chassisrammen var trinbrædderne svejset sammen med denne.
Tophastigheden opgaves til 100 km/t.

I 1925/26 fremkom 27/120 PS modellen, der i sine grundprincipper byg-
gede videre på 22/70 PS modellen, men var forsynet med en større motor
samt en række raffinementer såsom servobetjening af kobling, gearkas-
se og bremser.

Længdesnit gennem 27/120 PS motoren.

Næste side