Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  31

 
 

 

 

Motoren var forsynet med 5 hovedlejer mod 4 hovedlejer i 22/70 PS
motoren. Dette skyldtes, at der mellem bageste cylinder og sving-
hjulet var anbragt en række drev til forskellige aggregater såsom
startmotoren og knastakslen til udblæsningsventilerne. Knastakslen
på den anden side motoren for indsugningsventilerne blev drevet af
en kæde fra den forreste ende af knastakslen for udblæsningsventiler-
ne. Ventilatoren samt en dobbeltstemplet luftpumpe til oppumpning
af dækkene blev også drevet af en kæde fra samme knastaksel. Luft-
pumpen var monteret mellem ventilatoren og motoren og blev drevet
fra samme aksel. Luftpumpen gik dog først i funktion, når en klo-
kobling blev koblet til ved hjælp af et håndtag monteret på pumpen.

Motoren udviklede 130 HK ved 2400 omdr/min, der efter sigende for-
lenede vognen med en tophastighed på 110-130 km/t. Transmissions-
systemet var principielt det samme som i 22/70 PS modellen. Moto-
ren var imidlertid monteret med 3 oliepumper, hvoraf den ene sør-
gede for smøringen, medens de to andre leverede olie under tryk hen-
holdsvis til transmissionssystemet og til bremsesystemet. Når man
trådte på den kombinerede koblings- og gearpedal, åbnedes en ventil,
således at selve bevægelserne af skiftegaflerne etc. skete ved hjælp
af olietryk. Det samme gjaldt for bremsesystemet. Bremserne var sta-
dig i og for sig mekaniske, men trækket skete ved hjælp af olietryk-
ket. Der var for en sikkerheds skyld stadig mekanisk forbindelse,
således at man kunne skifte gear og bremse, selv om oliepumperne
måtte svigte.

 

1925 Maybach 27/120 PS Limousine.

Begge modeller var gennemarbejdede i alle detailler, og der var an-
vendt de bedste legeringer ved konstruktionen. Da der endvidere blev
anvendt den yderste omhu ved selve produktionen af vognene, betød
dette selvfølgelig, at der blev tale om meget dyre vogne. De opnåe-
de hurtigt et godt ry i Tyskland, men der kom ikke nogen større eks-
port i gang, idet det købekraftige publikum i andre lande stillede
sig skeptisk overfor deres på flere punkter ukonventionelle konstruk-

Næste side