|
med en skematisk opstilling over
hovedspecifikationerne på det køretøj, der omtales i artiklen,
men desværre mangler oplysningerne i en lang række tilfælde, hvor
de — så vidt det kan ses — let kunne have været
angivet, f. eks. cylinderantal, antal gear etc.
Herudover findes der en række direkte fejl i
artiklerne, f. eks. om Rolls-Royce 20, hvor
bremsehestekræfterne angives til 20, medens det rigtige tal er ca.
60, om Lorraine-Dietrich, hvor det angives, at poduktionen ophørte
i 20'erne, medens forholdet er det, at firmaet endnu i begyndelsen
af 30'erne udstillede på Pariser salonen, og om Berliet,
hvor det angives, at personvognsproduktionen døde hen ved første
verdenskrig, hvilket ikke er rigtigt, idet fabrikken fremstillede
personvogne lige indtil krigsudbruddet i 1939.
I omtalen af Chenard-Walcker, Citroën og Mercedes-Benz
findes også nogle mindre skønhedsfejl, der bør rettes i næste
udgave.
Endelig skal omtales en fejl, som imidlertid ikke er en
fejl i kataloget alene. Både på skiltet ved selve vognen i museet
samt i kataloget er den under nr. 72 udstillede Delahaye betegnet
som en 1938 model. Jeg må imidlertid desværre bedrøve med at
oplyse, at den omhandlede vogn er fra 1948-49. Den er forsynet med
et karosseri fra Carrosserie Antem, Courbevoie, Seine, og
karosseritypen blev første gang vist ved nogle concours d'elegances
i sommeren 1948 i Frankrig, og blev derefter udstillet på Pariser
salonen i oktober 1948, hvor undertegnede havde lejlighed til at
besigtige den og fik udleveret nogle originalfotografier bl. a,
visende vognen udstillet på Antems stand på udstillingen. Ved
kommende udgaver af kataloget må årgangsbetegnelsen i sandhedens
interesse
|
|
derfor uden tvivl ændres til 1948, men
det vil være berettiget at oplyse, at selve chassiset med motor er
praktisk taget identisk med førkrigsmodellerne.
Trods ovenstående kritiske bemærkninger er kataloget
absolut læseværdigt og sin pris (5 kr.) værd, men da der er tale
om et officielt katalog for museet, må det håbes, at de omtalte
fejl vil blive rettet i fremtidige udgaver. HJB.
Gråf & Stift
Den Gråf
& Stift, der i marts blev fisket op af Stockholms Skærgård,
hvor den havde ligget i 43 år, er nu delvis opstillet i Svedinos
museum i Ugglarp. Det er blevet besluttet at konservere vognen, som
den blev fundet, og ikke fremstille manglende dele. Chassiset står
komplet og rustbehandlet, dækkene er konserveret, rat, gearkasse,
motor, bremser og køler i orden. Alle messingdele er plasticbehandlet.
Aluminiumsdelene har vist tilbøjelighed til at forvitre og får en
særlig behandling. Karosseriet er sorteret og nummereret — det
som er tilbage af det.
Forklaringen på det gådefulde pedal-arrangement —
fire pedaler — var, at der var en pedal til hård opbremsning og
en til blød.
Hos Gråf & Stift i Wien har det ved hjælp af
motornummeret, A 395, kunnet konstateres, at vognen oprindelig blev
leveret til en grev Oppenheim. Det var den 21. maj 1913. Den er
kommet til Sverige ret kort efter, hvordan vides endnu ikke.
Sarajevo-vognen, som står på museum i Wien, har
motornummer 287. Den blev leveret 15. december 1910 til grev Franz
Harrach. |
|
|
SIDEN
SIDST..
...er priserne for Ford A'er gennemgående faldet betragteligt.
Måske er det sæsonbestemt — eller måske har ,Speedys mors"
artikel for nylig i Motor om Ford A-ejerens kvaler været
medvirkende.
... er der set flere eksempler på helt uhyrlige priskrav. I Jyllands
Posten blev således en Ford T annonceret til salg for "højeste
bud over 10.000 kroner". Der stod ikke noget om, hvorvidt den
overhovedet var restaureret eller køreklar. Og en ,topløs"
Fiat 501, som hverken har vindspejl eller kaleche og hvis motor er
rustet sammen, er siden sidst steget til 4.500 kroner. Det hjælper
jo heller ikke på sagen, at for eksempel Arhuus Stiftstidende fortæller
læserne af sin motorside, at „nu er der mange penge i biler fra
tyverne". Eller at Ekstrabladet under overskriften „30.000
kr. for danske bilvrag" skriver, at „hvis De kører i en
gammel kasse, der er godt på vej til at falde sammen, så skriv Dem
navnet bag øret: Mr. E. N. Richmond II, Saratoga, California, USA.
Han giver op til 30.000 kr. for det, vi andre kun med stor
overtalelse kan få en ophugger til at afhente." Mr. Richmond
siger til bladets medarbejder, Max Randrug, at det han søger, er en
Hispano Suiza, en Lincoln fra tredverne (ikke den banale Zephyr), en
Packard Custom Super 11 eller 12 eller helst en
Duesenberg. Og det skal være åbne vogne, lukkede dur ikke.
... har København haft besøg af
landets formentlig ældste MG, en næsten ori |
|
ginal 8133, hvis chassis menes at
være fra 1928. Vognen blev ved samme lejlighed prøvekørt for Jyllands
Posten af vort tidligere medlem Tage Schmidt (22. juli). Den har
tilhørt et medlem i Silkeborg, som måtte sælge den for at skaffe
penge til studierne. Nu ejes den af Fa. Sofus Nellemann i Randers
(også medlem af DVK).
... har der foruden på Helsingør Gymnasium været udstillet gamle
motorcykler i Stevns Museum (samt Ford T'er).
... har Politiker gjort et kup i form af en Mr. Norton, en anonym
ekspert i gamle motorcykler, som skriver glimrende artikler om
emnet. Hvis Mr. Norton er medlem af DVK, vil vi med stor glæde
åbne spalteplads i Bilhistorisk Tidsskrift for ham, med bevarelse
af anonymiteten, hvis det ønskes. Og må vi foreslå, at Teknisk
Museum og Mr. Norton kontakter hinanden, det ser ud til, at der
kunne komme et nyttigt samarbejde ud af det ved restaureringen af
motorcykler.
... har Århus brandvæsen måttet pensionere sin pragtfulde „svensker",
Scania Vabis brandsprøjten fra 1916. Den ville jo være en
lækkerbidsken for Teknisk Museum, men det forlyder, at den går til
en privat samler. Vi håber at kunne bringe mere om dette senere.
... er Jeepen gået hen og blevet veteranbil, eller i hvert fald en
museumsgenstand. Det amerikanske nationalmuseum, Smithsonian
Institute i Washington, har fået et eksemplar af
forsvarsministeriet.
... har veteranskibsklubben fået 15.000 kroner af Tuborg Fonden. |
|
|