|
... er De Forenede
Automobil Fabrikkers gamle udstillingsbygning på hjørnet af
Jagtvej og Strandvejen i København blevet revet ned. En af de
ældste og hyggeligste bilbutikker er dermed forsvundet.
... har Maribo Turistforening købt to af statsbanernes
dobbeltdækkerbusser fra Gl. Køgevej ruten til supplering af den
engelske bus på den lollandske veteranrute med bus, jernbane og
skib,.
... har en svensk mineralvandsfabrik sendt en citronsodavand på
markedet under navnet Car og med veteranbiler på etiketten (på
forsiden i modsætning til Tuborg, der har haft biler på bagsiden
af etiketterne).
... har direktør Sv. Nellemann på sin 60 års fødselsdag fået
foræret en (importeret) bullnose Morris 1925 af DOMI-forhandlerne.
Dermed er der vist tre af slagsen i Danmark, nemlig foruden denne
formandens frederiksbergske dyrlægevogn og Ålholms franske
eksemplar.
... har det IX Deutschen SchnauferlRallye været kørt i dagene 28.
og 29. august. 140 kilometer fra Travemunde rundt om Ploner See. 89
deltagende vogne fra ni lande (også Danmark), ældste starter Benz
1896, yngste vogn fra 1930. Noget kunne tyde på, at den herhjemme
herskende forhåndspessimisme hvad angår løbsarrangementer og
løbslængder er overdrevet.
... er de obligatoriske lastbileftersyn begyndt, og „dumpeprocenten"
har været enorm. Men Århus Oliekompagnis Mack lastbiler fra cirka
1919 er gået glat igennem. Bilinspektøren kunne ikke finde nogen
som helst fejl på de gamle svende.
|
|
... er
adskillige provinsaviser hoppet på en vildmand i form af en
forloren veteranbil, der har kørt rundt i landet som reklame for
det tyske ugeblad Stern. Vognen
var en moderne Mercedes-Benz med et særdeles klumset
attrap-karosseri og falske artillerihjul. Den blev udgivet for at
være fra 1910. En avis skrev begejstret om vognens fortid som
herskabskøretøj og om, at hver detalje var originalt håndarbejde.
Kun motoren var fornyet. Vist nok det eneste blad, der gennemskuede
falskneriet, var Svendborg Avis — og det var udfra det
pudsige ræsonnement, at i 1910 fandtes der jo ikke lukkede biler
!!!
... har
Strandvejspromenerende lagt mærke til, at den ene af Svend Haubergs
Alfa Romeoer, der i årevis havde stået klodset op med bagenden ud
over fortovet i Skodsborg, er forsvundet.
Det stænker
Vi er
tildels tilfældigt kommet over nogle betragtninger over
stænkskærms kommissionens arbejde, som, selv om det kan synes lidt
post festum, dog er af en sjælden logik og klarhed og derfor vel
stadig må have læsernes interesse.
Kommissionen har, hedder
det sig, fået forelagt 272 forslag til stænkskærme, af hvilke
mange har været nærmest af humoristisk art. Kun 31 af disse har
det været praktisk muligt at underkaste en prøve, hvorved øvrige
22 straks kunne kasseres. I alt nåede kun 9 modeller til den
såkaldte varighedsprøve, som det dog ikke oplyses om nogen bestod,
medens det til gengæld skinner igennem, at selv de bedste |
|
|
modeller med hensyn til begrænsning af stænk
ikke ligefrem var gode.
I omtalen hævdes det direkte, at der ikke i
noget andet land er gjort et så grundigt arbejde for at undersøge
dette vanskelige spørgsmål, og det konstateres samtidig, at kun
få skærme var så holdbare, at man i det hele taget kunne
beskæftige sig med dem ud fra en sund økonomisk betragtning.
Man er helt på det rene med både den
økonomiske og den æstetiske side af sagen og ser med megen
betænkelighed på den store udgift, der herved væltes over på „en
bestemt klasse borgere", idet man pålægger dem at anvende
arrangementer, der ikke i praksis har bevist deres værdi og
holdbarhed, ligesom man næppe finder det rimeligt, at „en smukt
udstyret og elegant holdt vogn skal køre rundt med grimme, klodsede
og snavsede skærme". Det hedder videre, „at når
brolægningen og vejbelægningen er fri for huller, og når gaderne
holdes nogenlunde rene, er opsprøjtningen af vej- og gadesnavs ikke
så slem". Men også de motorkørende må „selvfølgelig vise
sig hensynsfulde ved at køre med passende hastighed og i videst
muligt omfang at undgå at køre gennem vandpytter".
|
|
Konklusionen er så enkel og utvetydig, at man
skulle have troet, at det var en let sag at drage konsekvensen
deraf. Den lyder: „Forhåbentlig er den dag ikke fjern, da alle
gader og de vigtigere veje, takket være motorafgifternes rigelighed
og de moderne vejbelægningers fortræffelighed, ligger således, at
faren for tilstænkning er begrænset til et betydningsløst
minimum.
Det er vistnok den bedste løsning på
spørgsmålet om stænkskærme til motorvogne."
NB. Det drejer sig om justitsministeriets udvalg
af 1920, hvis arbejde omtales i „Auto" nr. 3. 1929.
Brechts bil
Den tyske dramatiker Bert Brecht, der i tredverne
boede i Danmark, skrev følgende ode om sin fynske Ford T touring:
Ford hat ein Auto gebaut,
es färht ein Wenig laut
es ist nicht wasserdicht,
und färht auch manchmal nicht.
js
|
|
|