Udflugtssæsonen startede den 7. maj med en ny tur, som P. E. Hansen
fik megen ære af. Med start og mål ved Hørning Kro gik den - gennem skønne egne omkring
Silkeborgsøerne – vejret viste sig fra den bedste side og alt gik som det skulle. Der var 15
deltagende vogne, hvorimellem flere ikke før sete.
Turens højdepunkt var et stop undervejs i Ry, hvor Johan Frederiksen åbnede sin
garageport, startede sin Gideon brandsprøjte og rullede den ud på de faste ringe. Det pragtfulde,
dansk-byggede køretøj er færdigrestaureret og mangler kun køleremblem – kan nogen hjælpe?
Restaureringspræmierne, henholdsvis tinfad, -krus og -stage blev fordelt med førstepris
til Erik Christiansen for Citroen 1925 touring, andenpris til Kaj Bach for Rolls-Royce 1933 20/25 og
tredjepris til A. M. Nielsen for den bekendte todørs Ford A phaéton. (Se forsiden).
En „gættekonkurrence" blev vundet at Ry Andersen, G. C. Prøsch fik præmie for
at være kommet helt fra Oslo med sin Buick 28 syvpersoners Oslo-droske og Jimmy Thomsen fik
trøstpræmie, fordi hans Talbot 29 „Kong Kylie-bil" måtte efterlades fem kilometer fra
Kalundborg, hvor den brød sammen.
Bach vandt helt privat et forhindringsløb for overhovedet at komme med. Kort før
starten hjemme fra Frederiksværk manglede Bach kun at skrue ventildækslet på sin netop
hovedreparerede R-R, og observatør Kjeld Schouboe tilbød lige at gøre |
|
det, men blev hånligt afvist af Bach med en ufin hentydning til
dengang Schouboe satte dækslet skævt på sin egen R-R, med udsprøjtende olie og brændt hovedleje
til følge. Nå, ekvipagen kom afsted med kurs mod hurtigfærgen i Kalundborg. Det begyndte at lugte
lidt mærkeligt, men det blev forklaret med en nymalet udstødningsmanifold. Otte kilometer på den
anden side af Frederikssund skreg Kjeld: – Kaj, det er topdækslet!
Det var det. Bach jr. blev sendt med lillebil hjem til
Frederiksværk efter dækslet. Skruerne lå endnu i bundskjoldet og hoppede og der var ingen skade
sket, selv om der måtte efterfyldes to liter olie. Nu var der ingen mulighed for at nå
hurtigfærgen, men der var en chance for Kalundborg-Juelsminde-båden. Der var 80 kilometer til
Kalundborg og 70 minutter til rådighed. Drøn på uden hensyn til, at vognen tidligere har brændt
lejer af at køre
Erik Christiansens Citroen.
|